Waarom blijft de electromagnetische parkeersensor van de auto piepen zodra de zwarte draad wordt aangesloten op aarde van achteruitrijlicht?

De onzichtbare parkeersensor zorgt voor probleemloos inparkeren zonder schade aan de bumpers. Bij een afstand van tussen de 1m en 50 cm tot welk obstakel dan ook, wordt u gewaarschuwd. Dit parkeerhulpsysteem heeft een antenne strip welke aan de binnenzijde van de bumper geplaatst wordt. De antenne tast met electromagnetische straling de achterzijde af en geeft wanneer men een object nadert een piepsignaal middels het kleine bijgeleverde speakertje. Naarmate men dichter bij het object komt geeft het speakertje een sneller signaal. Het grote voordeel van dit systeem is dat er geen gaten in de bumper gemaakt hoeven te worden.

8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ten eerste spreekt men in de autotechniek (=gelijkstroomtechniek) niet van "aarde" bij aansluitingen van stroomverbruikers. In de gelijkstroomtechniek spreekt men van polen, + en - (plus en min of massa).
In de autotechniek wordt de + pool altijd geschakeld aan de verbruikers aangeboden, d.w.z. dat in + (plus) leidingen de relais en schakelaars zitten naar de verbruikers om deze aan of uit te schakelen.
( auto's van Engelse makelij ( bijv. Vauxhall) kunnen een omgekeerde schakeling hebben, daar is dan de - min, de geschakelde pool en de + pool, de massa).

De min of massa is zoveel mogelijk de directe - min aansluiting op de accu zelf. Hoewel de carrosserie van de auto ook de gemeenschappelijke min (massa) is, kan een weerstandsverschil ervoor zorgen dat (gevoelige) apparatuur anders gaat werken dan bedoeld. Het verdient daarom voorkeur om de - (min) direct op de accu aan te sluiten als het apparaat vreemde kuren vertoont.

Als je in een auto 'iets' wilt aansluiten dat een bepaalde functie moet uitvoeren, dan moet dat ALTIJD op een eigen stroomkring gedaan worden en NOOIT gedeeld met andere stroomkringen. Doe je dat wel, dan leidt dat vrijwel altijd tot 'vreemde' verschijnselen en zelfs tot storingen in de besturingselektronica van de auto.

Een parkeersensor device moet dan ook geheel zelfstandig op de accu danwel in het gelijkstroomcircuit worden aangesloten.
Alleen de actieve inschakeling van het apparaat (= de rode + of indien aanwezig de + schakeldraad draad van het device) moet vanaf het relais dat de achteruitrijlamp inschakelt, van de + stroom worden voorzien zodra de achteruit wordt gekozen.
De - (min= zwarte draad) moet altijd zoveel mogelijk direct op de - (min) van de auto (accu) worden aangesloten.
Iedere andere aansluitingsvorm kan tot fouten leiden en storingen of ongewenste effecten geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
roelp
8 jaar geleden
Beste Beer56,
Bedankt voor je uitleg. De plus van de sensor is aangesloten op de plus van het stekkerdoosje van het achteruitrijlicht (GELE draad), de min van de sensor op de (ZWARTE) draad van het stekkerdoosje van het achteruitrijlicht (ZIE FOTO). Deze MIN kan niet op de accu worden aangesloten, daar het snoer veel te kort is (het is de achterkant van de auto).
Anders aansluiten kan vlgs mij niet? Desondanks blijft de sensor constant piepen zonder dat dat er beweging achter de bumper plaatsvindt.
Wat is er aan de hand?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Roelp
Helaas zie ik geen foto, al schrijf je dat wel. Ik begrijp uit je verhaal dat je een aparte parkeerhulpsysteem hebt aangeschaft, eentje die je dus zelf moet aanbrengen en aansluiten.

Daarbij is er een aparte antennestrip die je aan de binnenkant van de achterbumper moet monteren.
Dit systeem werkt dus met een zgn. 'oscillatieveld' rondom de antenne dat, zodra dat verstoord wordt een piepsignaal wordt gegeven. Dat piepsignaal wordt geactiveerd zodra de oscillator stopt en stopt pas weer als de oscillator weer aanslaat. Dat het systeem direct gaat piepen en niet meer ophoudt zodra je het aan de spanning aansluit kan te maken hebben met de afregeling van de gevoeligheid van de antenne, of de antenne is niet goed gemonteerd. Het is mogelijk dat de de gevoeligheid van de oscillator te kritisch staat afgesteld, de ingebouwde oscillator slaat dan geheel af waardoor de pieper wordt geactiveerd.
Kijk of er een mogelijk is om in het systeem de oscillatorgevoeligheid meer of minder is bij te stellen. Meestal vind je dan een potmetertje met als bijschrift OSC.
Stel dat wat terug en het piepen moet stoppen. Stel het daarna dan zover in dat de pieper net niet aanslaat. Een andere mogelijkheid is dat de antenne zelf niet goed gemonteerd is, waardoor hetzelfde effect ontstaat.
Hang de antenne om te testen in de vrije lucht en sluit het systeem aan. Piept die dan niet maar wel als je je hand dichterbij de antenne houdt, dan is de montageplaats van de antenne niet goed. Het systeem op zich werkt dan wel. In het uiterste geval is je systeem in zijn geheel defect en moet je ermee terug naar de winkel. Overigens is de GELE + draad een zgn. schakeldraad. Die moet eigenlijk zover mogelijk van het kastje zelf af op de schakelaar (of relais) aangesloten worden dat de achteruitrijverlichting bediend en dus niet op de achteruitrijlamp zelf. Als die te kort is moet je die dus verlengen om naar dat aansluitpunt te kunnen komen.
roelp
8 jaar geleden
@Beer56 Dank voor de waardevolle tips. Ga het uitproberen.