verlengt vaat afspoelen voor het de vaatwasser ingaat de levensduur van de vaatwasser?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

jazeker!

vooral door kleine vaste deeltjes raken leidingen vervuild, gaan de propellers minder goed werken en er kan zich ook makkelijk kalk op afzetten. Je hoeft minder, of minder agressieve zouten te gebruiken om alles weer schoon te krijgen. Daardoor slijt je machine minder.
Dus ja voorspoelen gewoon met heet water helpt echt.
En bovendien hoef je de filtertjes minder vaak schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik waag het te betwijfelen. De meeste schade aan de vaatwasser wordt veroorzaakt door het rondspoelen van het water met het wasmiddel. Dat laatste is semi-agressief, veel agressiever dan voedseldeeltjes. Die richten nauwelijks schade aan. Filters schoonmaken levert geen schade op. Het kan een heel enkele keer eens voorkomen dat er een stukje in een sproeiarm komt en er niet meer vanzelf uit wil. Ook dat is eenvoudig en zonder gereedschap te verhelpen.
Eigenlijk veroorzaak je meer schade door je afwas voor te spoelen. OK, het is geen schade aan je vaatwasser, maar wel aan het milieu en je portemonnee. Met afspoelen gebruik je al snel net zoveel warm water als de vaatwasser. Warm water is dé grote energieverbruiker en dus ook kostenpost van de afwas. Zorg er voor dat mensen hun bord leegeten en/of overgebleven voedsel bij het gft-afval doen. Dat kan ook simpelweg met de (droge) afwaskwast. Je servies zou dan schoon genoeg moeten zijn dat je vaatwasser verder het werk kan doen.