hoe sluit ik de plafondventilator aan?

Ik wil een plafondventilator aansluiten met een wit, blauw en een zwart draad.
Uit het plafond komt een blauw en een zwart draad.
Als ik het dekseltje uit t plafond haal zie ik daar naast het zwarte en blauwe draad ook een bundeltje met bruine draden afgedopt met een blauw dopje. Er hangt dus geen bruin draad los. Moet ik hier een draad uit halen of met me fikken van af blijven?

Hoe moet ik nou de ventilator correct aansluiten?

Alvast bedankt :-)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je een aparte (schuif)schakelaar voor die ventilator?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
waarschijnlijk heeft deze ventilator ook een lamp in het midden daar is de witte draad voor. meestal moet deze ook aan de zwarte.(die van de schakelaar vandaan komt) maar dat kan ik niet goed zien op de foto. de blauwe gaat aan de blauwe (nul) en de bruine aan het plafond doe je niets mee.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wat Mona zegt klopt, alles wat gebundeld zit, zo laten.
Klopt het dat de ventilator een lamp heeft? De zwarte draad die uit het plafond komt is de schakeldraad, hier komt spanning op als je het lichtknopje omzet. Blauw is de 0.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit inderdaad een schakelaar op. Een schuifje en een trekkoord.
Op jet blauwe draat staat 'for light' alleen heeft de ventilator geen licht vreemd genoeg.

Het beste antwoord

Deze plafondventilator is hoogstwaarschijnlijk 'made in China' bestemd voor de export naar het Westen, met name naar Canada, Zuid Amerika en Europa.
De draadkleuren worden daarom aangepast aan de westerse eisen die echter niet geheel overeenkomen met de Europese standaard.

In dit geval is de witte draad de aardingsdraad, in Europa is die overal geel/groen maar in China en sommige andere werelddelen WIT.
Aangezien je die draad in je centraaldoos in het plafond niet hebt kun je die witte draad gewoon vergeten, die hoef je dus niet aan te sluiten.

Je kunt de plafondventilator op 2 manieren aansluiten op de beschikbare draden die in de centraaldoos aanwezig zijn.

1.: Direct op de bruine en blauwe draad. Daarvoor moet je dus eerst een aftakking maken op het bundeltje bruine draden.
De blauwe draad van de ventilator op de blauwe vanuit de plafonddoos en de zwarte draad op de bruine aftakking aansluiten.
Op deze wijze is de ventilator permanent van stroom voorzien en bedien je deze met de (trek-)schakelaar die op de ventilator aanwezig is. De trekschakelaar heeft meerdere standen waarmee de snelheid wordt geregeld.

Of, meest eenvoudig

2.: Je sluit de zwarte draad van de ventilator op de zwarte draad uit de centraaldoos aan en de blauwe draad op de blauwe draad van de centraaldoos.
Nu wordt de stroom ingeschakeld vanuit de lichtschakelaar in je kamer en zet je daarmee de ventilator aan en uit als de trekschakelaar ook op 'Aan' in een bepaalde draaisnelheid stand staat.
Je kunt dan dus eenvoudig alleen de lichtschakelaar bedienen om de ventilator aan of uit te zetten en de ventilator in een vooraf ingestelde draaisnelheid laten staan.
(NB. de zwarte draad (=schakeldraad) uit de plafonddoos is in principe de bruine fase draad die in de lichtschakelaar zit en door de schakelaar met de zwarte wordt verbonden.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Graag bij alles wat je doet met elektriciteit ,eerst de zekering verwijderen / uit zetten in meterkast ,weet je niet welke zekering de draden tegen elkaar houden en er ontstaat kortsluiting ,maar beter meten is weten !
3 draden ,normaal fase = bruin (geeft schok) ,groen & geel = aarde ,meestal in natte ruimte aanwezig of keuken blauw is nuldraad , en eventueel zwarte draad= schakeldraad (aan & uit ).

Jou vraag , wat te doen vind ik van achter mijn pc lastig ,je moet echt laten doormeten van bedrading die witte draad is niet gebruikelijk maar kan.
Je kunt ook naar letters zoeken in de ventilator waarschijnlijk waar de stroom draden moeten worden aangesloten staan deze letters,op letter N de blauwe draad aansluiten ,op de letter L de bruine draad ,bruin verder aansluiten in de wandcontact doos ,! is het een wisselschakelaar dan wordt het weer anders.

Garantie tot de voordeur ,gaat je koelkast chinees praten ,het licht 1254 aan/uit in 1 minuut dat klopt er iets niet ,en bedrading herstellen naar oude situatie ,vooraf een foto van bedrading helpt
You tube geeft een kleine verwijzing hoe aan te sluiten

Succes groet Arno
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aan het filmpje heb je niks. Dat is een gewone ventilator met bruine, blauwe en zwarte draad. Deze fan heeft als je had opgelet een blauwe, witte en zwarte draad. Ik heb nog nooit een apparaat gezien met deze draadcombinatie. Witte draden, zijn sowieso al erg zeldzaam.