waarom werkt mijn schakeling niet?

Ik ben bezig om ledjes (12 in totaal in 4 groepen van 3) aan te sluiten op de muziek, zodat ze knipperen. Ik heb alles aangesloten, maar het lukt niet de led's blijven uit. In de afbeelding zie je hoe alles is aangesloten, de draden op de transistor raken elkaar ook niet, dus daar ligt het niet aan.
Kan iemand mij hiermee helpen en uitleggen waarom het niet werkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meestal is de zwarte kabel de ground en de rode de plus. En je hebt daar de + rechtstreeks aan de ground zitten dus je maakt kortsluiting.
Ik ken de werking van de TIP31c niet uit mijn hoofd, maar waarom gebruik je niet gewoon een LM3914?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kabels heb ik gekleurd op wat in het doosje komt en wat er buiten komt, dus niet via - of + http://m.instructables.com/id/Music-LED-Light-Box/?ALLSTEPS
Ik doe alles op deze manier vandaar ook de TIP31c.

Antwoorden (2)

Dit kan wel gaan werken, maar zonder soldeer wordt het helemaal niks. Je hebt wel 13 punten waar je schakeling geen contact kan maken en als dat op één plaats het geval is, doet niets het.
Koop een soldeerboutje, lees op het internet even hoe je soldeert en dan heb je in elk geval uitgesloten dat het daar aan ligt.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb vorige week al een soldeerbout gekocht en weet hoe het werkt, maar wilde eerst alles zonder solderen doen om te kijken of het werkt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Blijkbaar werkt het op deze manier dus niet ;-)
Je hebt de plus en de min omgekeerd. 99 van de 100 keer is het midden van je voedingsaansluiting plus en de rand min. Jij gebruikt ze nu andersom. Dat gaat niet werken al had je het nog zo graag. Verder heb je zo te zien de TIP verkeerd-om aangesloten. Maar de foto is niet duidelijk genoeg om dat te kunnen zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht het dan gaan werken, maar vind je de intensiteit te laag, verklein dan de 270 ohm weerstand naar bijv. de helft, 150 ohm of zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb een foto toegevoegd van de transistor
geel = links van de speaker
rood = voeding
zwart = gaat naar led's toe
koper = is de ground van de speaker
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus en min heb ik omgedraaid, maar het werkt nog steeds niet. Denk dat ik dan de transistor verkeerd heb aangesloten zoals je al zei, maar hoe zou ik deze dan moeten aansluiten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de transistor op z'n rug legt, metalen plaatje naar beneden dus, dan moet aan de linkerpoot je audio, de middelste poot gaat naar de minkant van de 'onderste' led. De rechterpoot moet verbonden worden met de min van de voeding.
De leds hebben ook een plus en een min! De plus van de ene led gaat aan de min van de tweede, idem voor de 2e en de 3e. Zo krijg je een keten met aan de uiteinden één plus en één min. De min gaat dus aan de middelste poot van de TIP31C, de plus gaat aan de weerstand, die met de andere kant aan de plus vd voeding ligt.
De plus en de min van de leds kun je als volgt ontdekken: De min zit aan de kant met het kortste draadje (zolang er nog niet aan hebt zitten knippen!) Anders kun je het zien omdat daar het randje van de behuizing een plat vlakje heeft. De andere kant is dan dus de plus.
Ik weet niet 100% zeker of het zo goed is, omdat ik geen schema heb. Waar heb je het schema vandaan?
De min van je audio moet aan de min van de schakeling (rechterpoot vd TIP35C/min vd voeding)
Je moet er wel flink geluid in kunnen stoppen, met een zwak signaaltje gebeurt er ook niks!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
schema
http://www.instructables.com/file/FMZXXB8G5W7R47J wordt ongeveer zoals dit (alleen dan meer led's
http://www.instructables.com/id/Music-LED-Light-Box/?ALLSTEPS
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je een multimeter? Wat voor kleur zijn de leds? Wat gebeurt er als je de weerstand weglaat en door een stuk draad vervangt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen multimeter, de leds zijn blauw en dat laatste zal ik misschien morgen of volgende week proberen, heb nu niet zoveel tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je ook nog kunt proberen is om te zien wat er gebeurt als je maar 2 ipv 3 leds aansluit.
Andere test die je kunt doen is om de transistor eruit te laten. Van plus ga je dan naar de weerstand, 3 leds en dan de min. Brand er dan nog niks, dan is er toch echt iets kapot. Branden ze fel of erg fel, maak dan direct los, anders beschadig je misschien een of meer leds!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
transistor eruit halen had ik al geprobeerd, en dan werken de leds gewoon, ik zal ook nog kijken of het werkt met 2 leds. Bedankt!