Loopt een quartz horloge van een goed merk nauwkeuriger dan een quartz horloge van een tientje?

Ik heb zelf bv een seiko quartz van ruim €200,- maar loopt deze nu echt nauwkeuriger dan een HEMA quartz? De techiniek is toch identiek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (6)

Ik ben zelf een enorm liefhebben van horloges en heb er dan ook verschillende in mijn kast liggen. Van duur (voor speciale gelegenheden) tot heel goedkoop (voor bij het werk).

Wanneer je het hebt over de nauwkeurigheid zal dit elkaar niet zoveel ontlopen. Dit zal weinig uitmaken.
Het verschil zit hem o.a. in de kwaliteit. Dit kan bijvoorbeeld zijn: Het uurwerk van je Seiko zal normaal gesproken langer meegaan.
De waterdichtheid van de duurdere horloges is beter gegarandeerd.
Je Seiko zal steviger zijn en minder snel beschadigen/krassen.
De batterij zal hoogstwaarschijnlijk langer meegaan van je Seiko.
Je Seiko is gewoon net wat degelijker.

Dus de nauwkeurigheid zal weinig uitmaken, het zal uiteindelijk meer gaan om de duurzaamheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quartz horloges geven de tijd aan,door het aantal trillingen van het quartzkristal,dus dat zou niets mogen uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nauwkeurigheid is afhankelijk van het kristal wat er in zit. Hoe nauwkeuriger dat dit geslepen is, hoe nauwkeuriger het de tijd aan geeft.
Een kristal is een zeer dun glasplaatje,wat gaat trillen met een bepaalde frequentie,deze is afhankelijk van de dikte van het glas. Hoe dunner het glas is geslepen,hoe vlugger het gaat trillen. Verder wordt dit door een i.c. omgezet in eensterker signaal en dan wordt het digitaal op de wijzerplaat gezet, of analoog met wijzers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dure merken gebruiken niet alleen betere kwartskristallen, ze zijn vaak ook temperatuurstabieler.
De resonnantieferequentie van een kristal hangt mede af van zijn formaat, welke dus onderhevig is aan uitzetting/inkrimping.
Dure horlogemerken gebruiken en goede kristallen en verdisconteren temperatuurschopmmelingen er beter in.
Zo houden dure horlogemerken rekening met het gegeven dat velen hun horloge 's nachts af doen, wat een aantal graden scheelt.
Zeer kostbare tijdsystemen plaatsen het kristal in een"oven" die ver binnen een graad stabiel blijft.
Ook gebruiken dure merken soms kristallen met een hogere frequentie dan de 32768 Hz, welke via een tweedelersysteem gemakkelijk tot seconden te herleiden zijn.
Bij nauwkeurig gedefinieerde kristallen met een geringere gevoeligheid voor temperatuur (ander materiaal) en een ander deeltal dan een factor van 2 kun je dan zeer nauwkeurige horloges maken, ze bevatten dan echter vaak geen kwartskristal, maar kristallen van andere stoffen.
Topch mist een goed merkhorloge met een kwartskristal van hoge kwaliteit nog geen seconde per dag.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwe horloges lopen allemaal nauweurig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uurwerkje dat te snel of niet snelgenog loopt kun je bj stellen. Dir betekend dat je beide op tijd kunt laaten lopen alleen op lang termijn kunnen goedkopere klokje iets gaan afwijjken maar dat is minimaal.
Ik had een horloge die exact 1 seconde per maand (1 minuut per 5 jaar) voor liep en aangezien ik altijd overal ruim te tijd voor neem ben ik alleen nog maar een minuut eerder (na vijf jaar)
Het aantal stones teld m.i. zwaarder waar he gaat om nauwkeurigheid.
et gebruikte materiaal en het merk hebben en grotere invloed op de prijs.