Hoe kan men in een auto nauwkeurig de buitentemperatuur meten?

Het lijkt mij dat deze tijdens het rijden wordt beinvloed door wind en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Volgens mij is het heel simpel. De sensor zit buiten de auto, niet in de zon en niet in de wind. Achter je achterbumper zou volgens mij een goed plekje zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of de voorbumper
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=104702 De buitenspiegel blijkt ook een goeie plek te zijn...
http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=117&Itemid=56

Andere antwoorden (2)

De buitentemperatuur die de auto meet is de gevoelstemperatuur. En zo gauw je met de auto rijd neemt deze temperatuur af, of toe m.b.t. de wrijving van de lucht. Hierbij is het dan van belang welke temperatuur de lucht heeft die de wrijving veroorzaakt. En zo kan er toch een vrij nauwkeurige buitentemperatuur gemeten worden...

De buitentemperatuur wordt bij de meeste auto's overigens direct onder de voorruit gemeten, omdat de lucht wrijving hier het kleinste is. Anders zou de buitentemperatuur wel eens heel hard kunnen zakken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Sorry, maar natuurkundig gezien, maak je er wel een potje van.
Is echt allemaal onzin...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Idd... Raakt kant noch wal
Het is juist te hopen dat de gemeten buitentemperatuur wordt beïnvloed door wind.

Een mens is warm. Daardoor is er voor een mens een verschil in gevoelstemperatuur tussen stilstaande lucht van 20° (aangenaam) en snel bewegende lucht van 20°, bijvoorbeeld bij storm (erg koud). Toch is de echte temperatuur (dus niet de gevoelstemperatuur) van de lucht in beide gevallen gelijk.

In de auto wil ik niet de gevoelstemperatuur weten, ik wil de werkelijke temperatuur meten.

Die werkelijke temperatuur wordt gemeten met een thermometertje, vaak temperatuursensor genoemd. Die sensor zit bij de auto. De gemeten temperatuur wordt dus beïnvloed door de temperatuur van de motor, door de temperatuur van het wegdek, en bijvoorbeeld door het feit dat een stilstaande auto in de zon flink verwarmd wordt.

Als mijn auto twee uur in de volle zon heeft gestaan bij een luchttemperatuur van 25°, kan mijn auto wel 60° worden. De sensor zal dan iets tussen 25° en 60° meten, afhankelijk van waar de sensor zit, dus hoeveel invloed de luchttemperatuur en hoeveel invloed de temperatuur van de auto hebben.

Als ik dan ga rijden, wil ik toch graag de buitentemperatuur weten; dat is dus de luchttemperatuur buiten. De sensor moet dus flink worden blootgesteld aan de langsstromende buitenlucht, zodat de temperatuur van de auto zo weinig mogelijk wordt gevoeld.

Met wrijving heeft dit alles niets te maken. Luchtwrijving verhoogt de temperatuur, maar dan praat je over 0,01° of zo. Niet relevant dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oz deog Calculator
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik citeer "Luchtwrijving verhoogt de temperatuur, maar dan praat je over 0,01° of zo" Volgens mij is dit niet zo of iig niet altijd.
Stel het is 10 graden buiten en er is een voorwerp dat binnen heeft gelegen en 20 graden is.
Als je dit voorwerp naar buiten brengt zal het uiteindelijk afkoelen tot 10 graden.
als het echter waait zal dit sneller gebeuren. Stilstaande lucht isoleert immers, en als er een luchtstroom langs het voorwerp gaat zal dit sneller afgekoeld zijn omdat het voorwerp sneller zijn warnte kan afgeven aan de lucht. Dit is hetzelfde verschijnsel als "gevoelstemperatuur' Door de wind heb je een grotere overdracht van lichaamswarmte aan de lucht wat resulteert in een "kouder gevoel"
Ook een mooi voorbeeld. Er liggen twee voorwerpen al uren in dezelfde ruimte waar het bv 20 gaden is. Het ene voorwerp is van hout en het andee van metaal. Als je aan het houten voorwerp voelt lijkt dat warmer te zijn dan het metalen. Niets is echter minder waar. Maar omdat metaal de warmte beter geleid zal hij eerder de warmte uit je lichaam onttrekken waardoor het lijkt alsof het voorwerp kouder is.