volt is U en dat is spanning.
ampere I is stroomsterkte

vergelijk het met een waterstroom
de pomp is de spanningsbron.
Hoe meer water door het traject wordt gestuwt hoe meer druk en dat is dus de spanning.
de stroomstekte komt overeen met de hoeveelheid water dat op een bepaalt tijdstip langs komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de consternatie met een ander antwoord welke inmiddels verwijderd is vergat ik even om hierop te plussen. Prima antwoord een een verdiende plus

Andere antwoorden (3)

Volt is de eenheid van Spanning --> 1V = 1J/C
Ampère is de eenheid van stroom oftewel stroomsterkte --> 1A = 1C/s
Vermogen is het product van de spanning en de stroom in watt (J/s)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe zit het met je vorige antwoord op deze vraag?
Was dat bij nader inzien onjuist?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Razendsnel FF je antwoord veranderd????
Je eerste antwoord leek namenlijk nergens op!
Heb hierop ook gemind en kon mijn reactie niet meer toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt op het zelfde neer, alleen het nu even formeel geplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou echt niet Jeroen! Als je spanning met stroom vergelijkt heb je mijns inziens geen kennis van zaken. Neen Jeroen dit was een flutantwoord voor een puntje.
Mijn slogan zou zijn: Geen kennis van zaken geen antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan verhul jij je in stilzwijgen? Of mag ik nog een reactie verwachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@TegenXinnig: Ik heb van jou nog geen beter antwoord gezien. Vraag me wel af, wanneer jij een prettigere avond hebt, wanneer je iemand een min gegeven hebt, of wanneer iemand tegen je zegt, dat je gelijk hebt... Als je een persoonlijke vete met iemand wilt uitvechten, kun je dat ook via PB doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Conan: Je hebt gelijk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was net wat kort door de bocht, maar minnen laten mij koud. En kritiek leer ik alleen maar van, dus ik doe niet moeilijk. Heb alleen gemerkt dat je hier vaak in J&J taal moet praten, vandaar mij eerste reactie.
Volt geeft het potentiaalverschil aan, ook wel het voltage. Het aantal ampere is een maat voor de intensiteit.

Als je nog ergens een gloeilamp hebt van 100 watt, kun je het aantal amperes narekenen aan de hand van de formule P=U*I, ofwel, vermogen=voltage*intensiteit.
Dus, 100 Watt=230 volt*I
I=100/230≈0,4 Ampère.

Ik kan me voorstellen dat het een beetje vaag overkomt, allemaal, maar misschien helpen de bronnen je verder.
De bovenste vind ik erg goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vergelijking met water maakt het geheel eenvoudig(er).

Stel je een een vat met water voor. De waterhoogte in het vat geeft de spanning (Volt) aan. Zolang er geen gat in het vat zit, loopt er geen stroom (ampere).

Nu zit er een gat in het vat en stroom het water eruit. Hoe groter het gat; hoe kleiner de weerstand, hoe groter de (water)stroom (Ampere).