Als ik een elektrisch circuit maak, welke voeding heeft het nodig?

ik ben van plan een elektrisch systeem te maken met een behoorlijk aantal ledjes die je met switches aan en uit kan zetten, maar hoe weet ik op welke accu/batterij(en) ik dat aan moet sluiten. is daar een berekening voor? het moet natuurlijk niet doorbranden maar wel fel zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
hoeveel volt of ampere?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je weet pas op welke batterij/voeding je de schakeling kunt aansluiten als je de eigenschappen en aantallen weet van je componenten. Dus stel dat je 50 LEDjes van 3,5 Volt en 10mA hebt, dan heeft dat een voeding nodig van 3,5 Volt en 0,5A. als je het parallel aansluit, doe je de schakeling in serie dan wordt het een voeding van 165V en 10mA. Ik laat de voorschakel weerstand en interne weerstand per LED even buiten beschouwing, het is puur indicatief.

Toegevoegd na 49 seconden:
165=175
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks, alleen wat is nou precies het verschil tussen als je iets parallel of in serie zet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
laatmaar, ik snap het al. thanks
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thanks