Hoe voorkom ik dat mijn lamp telkens kapot gaat?

De lamp in mijn plafonnière gaat telkens kapot.
Het maximale wattage van de plafonnière is 60W en de gloeilampen die ik erin doe hebben een vermogen van 40W, dat moet kunnen dacht ik. De lampen gaan echter vrij vaak kapot. Moet ik toch gloeilampen van 60W erin doen of zijn deze gloeilampen gewoon van lage kwaliteit?

Gloeilampen geven een prettiger licht dan LED- of spaarlampen vind ik. Bovendien werden 60W gloeilampen in de gebruiksaanwijzing aangeraden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik ook last van gehad, toen er een keer een elektricien naar keek bleek dat er 2 afgedopte stroomdraadjes contact maakten wat dus sluiting veroorzaakte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Loopt er welleens iemand op het dak? Of is er echt wat harder stampen op de verdieping erboven waar de lamp is? Of als jij niet thuis bent misschien? Ik garandeer je een kapotte lamp als er dat soort trillingen zijn. Nieuw huis of wat ouder huis?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou als dat zo is wat 10108/100 schrijft,dan waren er vroeger bij ons thuis iedere dag zo ongeveer de lampen wel stuk gegaan, oud huis, 7 kinderen waarvan 5 meisjes leeftijdsverschil oudste/jongste 12 jaar, reken maar uit hoelang er pubers in huis waren die met kwaaie kop naar boven stampten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tjidske, Bij sluiting gaat de zekering kapot of uit, daar gaat meestal de lamp niet kapot van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn gloeilampen gaan ook eerder kapot dan voorheen. Ze worden gewoon niet meer zo goed als vroeger gemaakt net als veel andere dingen. Wasmachines bijv. gaan ook geen 20 of 30 jaar meer mee zoals vroeger. Die zijn ook na een paar jaar kapot.

Het beste antwoord

LED- en spaarlampen beschadigen de plafonnière niet. Zoals je weet werkt een gloeilamp met een draad die gloeit, die kan dus altijd kapot gaan.

Als je vaak goedkope lampen koopt van €0,50 dan zullen ze minder lang meegaan dan een van een hogere prijs en kwaliteits-range.

LED lampen zijn tegenwoordig ook gewoon verkrijgbaar met dezelfde kleur als normale gloeilampen, ik gebruik deze zelf ook als vervanging van mijn halogeen-spots.
Zelf zou ik adviseren om een 9W LED-lamp te gebruiken als vervanging voor je 60W lamp.

Spaarlampen geven inderdaad een killere kleur.

Misschien is de aanschaf van een LED- of duurdere gloeilamp wat duur, maar zal zich gauw terugbetalen.
Een LED-lamp kost na ongeveer 110uur €0,12 op je energierekening.
Een 40W gloeilamp kost dit al na 25uur. Dus zeg dat een LED lamp ongeveer 4x zo goedkoop is per KWh. Daarnaast hebben ze ook een brandduur die veel hoger ligt.

Mijn advies: Schaf een LED lamp aan of een duurdere gloeilamp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Mooi verwoord +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Idd...stap over op led. Vanaf januari dacht ik sowieso dat gloeilampen er uit gaan.
Als je led licht echt niet fijn/mooi/warm vindt dan kun je willicht iets met kleurfilters proberen.
Maar led licht is behalve goedkoper ook rustiger aan de ogen...(frequentie)
Net als het verschil tussen een buizen tv vam 50/60 herz en later 100 herz...en nog later tft etc.
Als je t echt niet mooi vindt ...kijk dan eens naar een plafoniere die is gemaakt voor led...dat zal ook al een verbetering zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het advies. Ik zal het overwegen.