Ik heb eens gehoord dat voor de oven blijven kijken als die aan is heel slecht is omdat je dan een bestraling krijgt. hoe komt dit?

ik stond voor de oven te kijken toen er wat in zat. mijn zus zij dat dit slecht was omdat je dan een soort bestraling krijgt

is dit zo? zo ja, weten jullie wat meer info?

alvast bedankt

Toegevoegd na 7 minuten:
dan denk ik ook de magnetron maar dan nog wel deze vraag weten jullie wat meer info hierover weten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Nee, dit kan geen kwaad, zolang je niet zo dicht met je neus er boven op staat dat hij letterlijk verbrandt.

Waarschijnlijk heeft je zus ooit iets gehoord over de straling van een magnetron: microgolven. Dit is inderdaad niet goed voor je. Als je eten kokend heet wordt van die microgolven, gaan je ogen er allicht ook van koken.

Gelukkig zijn de makers van magnetrons niet zo dom dat ze een raampje maken waar je niet doorheen kan kijken zonder dat je ogen gaan koken. Er zit een soort roostertje in dat raampje. Wat er bijzonder is aan dat roostertje, is dat de openingen daarin klein genoeg zijn dat de microgolven er niet uit kunnen, terwijl je wel naar binnen kunt kijken. Zonder dat je ogen gaan koken en zonder dat je bestraald wordt.

Als het niet over de magnetron gaat maar over de gewone oven: die wordt alleen maar heet. Die is dan ook precies zo gevaarlijk als alles dat heet wordt, of dat nu de centrale verwarming is of een kampvuurtje. Wel naar kijken, niet aanraken, en niet zo dichtbij komen dat je het oncomfortabel heet krijgt, verder is het volkomen veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je in de war bent met een magnetron.
Daarvan wordt inderdaad beweert dat het in verband met straling niet goed voor je ogen is, om door het raampje naar binnen te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Welke straling? Die straling komt echt niet naar buiten, hoor. En mocht je het deurtje uit zijn voegen hebben gerukt waardoor er een beetje straling naar buiten komt, nou, dan word je een heel klein beetje warm, net als het voedsel. Dat is ongeveer net zo erg als warm worden van een heet bad, of warm worden door lang in de zon te liggen. Geen probleem dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan verschillend over gedacht worden.
Het Internet staat vol met discussies daarover.
Ik neem geen risico en kijk nooit door dat raampje als de magnetron aan staat, maar dat moet verder ieder voor zich weten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Die discussie heeft geen grondslag. Een kwestie van angst. Wegblijven als de magnetron aanstaat kan natuurlijk geen kwaad, zolang het je leven en je gedrag niet gaat beheersen. Net zoiets als niet direct naast die drukke weg gaan lopen als je ook een meter verder van het asfalt kunt blijven.
Zoalng je niet drie maal daags een half uur naar binnen gaat staren in een magnetron, is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs als je dat wel doet, is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel meer dat je dan een vreemde kronkel hebt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, als je drie maal daags een half uur naar je magnetron staart, is er iets niet helemaal pluis in je bovenkamer!
Zowel bij een gewone oven als een (combi)magnetron loop je geen enkel gevaar als je voor de oven kijkt. Bij een gewone oven zal je hooguit stralingswarmte van het warmte element ervaren doch dit is niet gelijk schadelijk voor je ogen. Je kunt deze stralingswarmte vergelijken met een open haard. Je ogen kunnen hooguit geirriteerd worden door de warmte waardoor je vanzelf je je blik afwend. Bij een magnetron bestaat ook geen gevaar voor je ogen omdat het fijnmazige profiel in de ruit de magnetronstraling tegenhoud. (kooi van faraday). Dus maak je geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Helemaal goed! En stel dat er iets kapot is aan het deurtje of zo. Dan komt er wat straling naar buiten. Die straling heeft de eigenschap water te verwarmen. Mocht er straling naar buiten komen, dan merk je dus direct dat je warm wordt. Op die manier is overigens het magnetron-effect bij toeval ontdekt: onderhoudsmonteurs waren bezig met de antenne van een radarinstallatie die op dat moment aan stond. Ze merkten dat ze zo fijn warm werden in hun buik. Dat is verder trouwens helemaal niet erg - je wordt gewoon warm. Dat is alles.