Wat is een felle lichtflits uit stopcontact als ik er een stekker in wil doen ?

hallo , ik heb een paar maanden terug een stopcontact in me kamer gehad die steeds een flits gaf bij een stekker erin doen, ik vind dat erg eng en schrik ervan , dat stopcontact gebruik ik al maanden niet meer.
het 2e stopcontact in me kamer deed dat niet,
maar wat blijkt , gisteravond deed ik het licht aan in me kamer..
maar er kwam geen licht ?
ik dacht lampje op dus nieuwe gekocht,
maar voordat ik een nieuw lampje had gekocht deed ik een stekker van een verlengsnoer met een laptop tv boxen in het stopcontact
en toen gebeurde hetzelfde als met de andere, een flits met een doffe knal,
voor de rest deed alles het nog hierna..
ik weet echt niet qat dit is en vind het niet meer prettig om een stekker erin te doen, durf het bijna niet meer ...

mijn vraag wat is dit ?
is het gevaarlijk om nu een stekker erin te doen?
kan je doodgaan door dit
want ik wil dat niet door een stopcontact

alvast bedankt gr andy

9 jaar geleden
26.1K
Reddie
9 jaar geleden
"kan je doodgaan door dit"
Waarom vraag je dit als je zelf al de ervaring hebt dat dat niet gebeurt.
andyka
9 jaar geleden
nee maar je weet maar nooit , zoals hieronder staande reactie, het word steeds erger.
als iemand je wilt neerschieten en de 1e kogel is mis kan de 2e wel raak zijn.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is dit een ouder stopcontact.

In het stopcontact zit metaal waar spanning op staat. De metalen pinnen van de stekker maken contact met die metalen delen binnenin het stopcontact, waarna de stroom kan gaan lopen.

Het metaal in het stopcontact kan in de loop der (vele) jaren wat gecorrodeerd (zeg maar: "verroest") zijn geraakt. Daardoor maken de metalen pinnen van de stekker pas goed contact wanneer de stekker een stuk in het stopcontact is geduwd.

In het begin, wanneer de pinnen van de stekker nog maar net in contact komen met de metalen delen binnenin het stopcontact, is het elektrische contact nog slecht, vanwege die corrosie. En juist op dat moment, waarop net het eerste beetje stroom gaat lopen, gebruiken veel apparaten kortstondig (een tiende seconde of korter) wat extra stroom.

Die combinatie, van (heel even) een slecht contact, en ook (heel even) een extra grote stroom, zorgt voor een vonk.

Die vonk kan verder geen kwaad. Ze zorgt wel voor nog meer corrosie, want een vonk betekent heel even een hoge temperatuur, en dat versnelt de corrosie. Het "probleem" zal dus steeds erger worden.

Aan de andere kant: het is geen echt probleem. Die vonk duurt heel even. Op de plek van de vonk is het weliswaar heel even heel heet, maar dat duurt maar zo kort, en het stopcontact is zo groot, dat zelfs de metalen delen van het stopcontact er niet merkbaar warmer van worden.

Kortom: het kan helemaal geen kwaad.

Mocht je je er toch aan ergeren, dan is de enige oplossing het vervangen van de metalen contactdelen binnenin het stopcontact.

Toegevoegd na 1 minuut:

In mijn (oudere) huis heb ik het ook bij sommige stopcontacten. Eigenlijk alleen bij de ingebouwde stopcontacten, die er al zitten sinds het huis werd gebouwd.

Een probleem is het echter niet.

Cryofiel
9 jaar geleden
andyka
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie ik ga het wel oplossen ik heb veel aan jullie reacties gehad , goeiedag verder nog fijne zaterdag

Andere antwoorden (1)

Er is vast en zeker een kortsluiting in dit stopcontact. Laat dit onmiddellijk herstellen.
Kortsluiting veroorzaakt niet alleen stroomuitval door het feit dat de zekering doorbrandt, maar kan ook brand veroorzaken.
Dus ONMIDDELLIJKE herstelling is nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
andyka
9 jaar geleden
Bedankt voor het advies, is het nu gevaarlijk om die stekker erin te doen voor een mens ?
Kan je dan een schok of dergelijke krijgen Wat ik trouwens ook vaak heb, is dat als ik het licht in de kamer aandoe, dat ik een soort storend geluid uit me boxen hoor die aangesloten zijn om me laptop.. Gr
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je geen direct contact hebt met de leidingen is het niet supergevaarlijk, zonder gevaar is het evenwel niet.
Zo snel mogelijk alle leidingen laten nakijken is aangeraden, gezien de vaststellingen die je doet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat er kortsluiting zou zijn?