oude of nieuwe naaimachine kopen?

Hallo,
ik ben op zoek naar een goede naaimachine. Het is gewone een hoby niet professioneel maar ik wil toch een goede hebben. Ik twijfel nu tussen een nieuwe toyota jet b224 of een oude pfaff 1115 die ik op marktplaats gevonden heb. Iemand nog ideeën of ervaring.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Ivana
9 jaar geleden
Ik heb een oude Pfaff uit 1955. Ondanks het feit dat hij niet alles kan, zou ik hem voor geen goud willen ruilen voor een nieuwe machine.
Ivana
9 jaar geleden
De oude machines hebben nog metalen onderdelen en zijn daardoor onverslijtbaar. De goedkope Singer is goed om lichte stoffen mee te naaien, maar bij een zwaardere soort stof heb je het nakijken. Bovendien zijn die machines zo licht van gewicht dat ze over de tafel dansen. LGA, als je de hulpstukken nooit gebruikt maak je waarschijnlijk simpele dingen, maar voor het echt mooi innaaien van een rits heb je al een hulpstuk (ander voetje) nodig.
Het hangt dus helemaal af van wat vraagsteller met de machine wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat dat best wel flutmachines zijn, eigenlijk. Ik heb hier zo'n supermarktmodel voor noodgevallen, als mijn eigen machines in de revisie zijn of als mijn dochter en ik tegelijk willen naaien, maar eigenlijk is de machine zelf het noodgeval. Een jaarlijkse beurt kost al meer dan de aanschaf - dus dat overweeg ik niet eens met dat ding. En ja, zonder sommige hulpstukken zou ik echt niet meer kunnen. Rits, blinde rits, knoopsgaten....volgende op mijn verlanglijst is een doorslagvoet. Helaas zijn die voor een Bernina wel erg duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goeie oude is beter dan een slechte nieuwe.
Denk echt niet dat je voor 100 euro een fatsoenlijke naaimachine kunt kopen. Hoe was dat spreekwoord ook al weer, goedkoop is .............
Ik heb hier in de gang een Singer staan van 80 jaar oud, doet het nog perfect.

Antwoorden (2)

Ik zou absoluut voor de Pfaff gaan! Daarbij moet je natuurlijk wel even goed weten of hij net een onderhoudsbeurt heeft gehad of niet, en of alles goed werkt. Het eerste zal waarschijnlijk niet, en dan zou ik dat wel even laten doen bij een goede naaimachinehandel. De kans is trouwens groot dat de machine goed onderhouden is, Wie een goeie machine heeft, houdt van naaien, en zal zorgen dat de machine in orde is.
Het tweede, daar moet je even afspraken over maken met de verkoper. Als die zegt dat alles het doet en bij een onderhoudsbeurt blijkt dat niet zo te zijn, dan moet je hebben afgesproken wie de kosten betaalt.
Bij de Toyota heb je dat soort problemen niet, maar toch zou ik voor de Pfaff gaan.
Pfaffs zijn stevige machines, is een heel goed, degelijk merk.
De Toyota staat in naaiersland bekend als plasticig, snel problemen mee, voelt niet stevig bij het naaien. Je kunt ze vaak kopen in aanbiedingen bij zaken die geen verstand hebben van naaimachines. Daar krijg je dus ook geen advies, en je kunt er ook niet terecht als je problemen hebt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mocht de Pfaff toch problemen hebben, dan zou ik nog steeds de Toyota niet kopen, ik zou naar een goede naaimachinedeaker gaan en kijken of ze daar een mooie tweedehandse machine hebben staan,. Pfaff,, Lewensteijn, Janome (wat vroeger Lewensteijn heette), OUDE Singer (nieuwe Singers zijn net zoiets als Toyota), Bernina, Husqvarna, dat soort merken. Die hebben machines gemaakt die het ook als tweedehands nog uitstekend doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Exact. Plus. Zie mijn reactie.
Castle
9 jaar geleden
Wat is er eigenlijk mis met een toyota of een nieuwe singer? Alvast bedankt voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel simpel ; het is plastic rommel. Iedereen die kan naaien en zo'n ding voor zich heeft gehad, weet dat het weinig degelijke apparaten zijn. Speelgoed bijna. Je kunt er wel mee naaien, even, een beetje, maar ze zijn onvergelijkbaar met machines van een paar jaar terug uit een vele malen hogere prijsklasse.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En een plus voor inderdaad die Toyota hoe dan ook laten staan.
Castle
9 jaar geleden
Fair enough,,, dank je wel.
Aan een moderne nieuwe computergestuurde naaimachine is helaas eerder wat kapot dan aan een oud degelijk ouderwets beest dat alleen maar kan stikken en zigzaggen. Wel hebben ze veel en veel meer mogelijkheden, maar een beginnend hobbynaaister zal daar in de praktijk niet heel veel mee kunnen.

De Toyota is een goedkoop instapmodelletje met dan wel veel snufjes, maar in die prijsklasse heb je eigenlijk geen echt goede naaimachine. Als je echter alleen maar een beetje wil klootviolen, hoeft dat geen bezwaar te zijn.

Als naaister echter ben ik instant verliefd op de Pfaff. Voor een beginner misschien wel wat veel knopjes en snufjes, maar ik zou hem zo willen hebben.
Bedenk wel : 150 euro voor een splinternieuwe machine of 150 voor een oude machine ; dat zegt een heleboel over de kwaliteit van de machine. En je kunt het geluk hebben dat bij een dergelijke machine op leeftijd in de loop der jaren vaak een fortuin aan accessoires is bijgekocht ;-) Bovendien heeft hij een vrije arm (heel belangrijk) die ik op de Toyota zo niet terug zie.

Vraag wel even na wanneer hij voor het laatst een onderhoudsbeurt heeft gehad. Want dat moet elke naaimachine nu eenmaal regelmatig hebben. Kijk waar hij vandaan komt ; hoe is er voor gezorgd, van wie is hij geweest, waar is hij onderhouden, wat zit er allemaal bij en waarom moet hij weg ?

Met de Pfaff heb je in principe een top-machine, waarmee naaien geen hobby hoeft te blijven.
Met de Toyota loop je het risico dat het bij een een- of tweemalig experiment blijft.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh, er schiet me ineens nog een groot voordeel van die oude machines te binnen ten opzichte van de supermarktmachientjes : ze vreten nog gewoon stalen spoeltjes. Moderne machines gebruiken allemaal inferieure plastic spoeltjes, die voor een hoop ellende kunnen zorgen - van niet goed op kunnen spoelen tot domweg doorbreken. Met metalen spoeltjes heb je eigenlijk nooit gedonder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste allemaal,
veel dank voor jullie hulpen. Ik ben eigenlijk een beginner en ik heb een passie voor naaien.Ik heb twee dochters voor wie ik ook leuk vind om klertjes te maken ze zijn er zo trots op.Ik verwacht voor een naaimachine dat die lang mee zou gaan. En ook met sterke steken. Ik heb een singer van mij schoonmoeder geleend maar de steken was wat losser . En ik heb ook niet van plan om iedere 3 of 5 jaar een nieuwe machine te gaan kopen. Maar zal wel keurig opletten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je echt een passie voor naaien hebt, begin dan met iets goeds : de Pfaff. Ik wou dat ik hem een jaar geleden had gevonden ;-) Maar ik heb nu - voor ongeveer het dubbele - een maar heel iets jongere Bernina, en die bevalt ook uitstekend. Mijn dochter doet inmiddels een coupeuse-opleiding, dus het hebben van een echt goede machine wordt steeds belangrijker. In de weken dat we zonder zaten en het met de Lidl-singer moesten doen, zat ze goed in de puree.... Wacht, maar, nog een paar jaar dan wil je een lockmachine ;-)
Als je die eenmaal hebt , kun je ook niet meer zonder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, inderdaad, moet er niet aan denken zonder mijn lockmachine te moeten :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En 'n + voor de eensgezindheid :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook daar ben ik met een toe goedkoop instapmodel (Toyota :lol) begonnen ; heeft nog geen jaar goed gewerkt. Heb nu gelukkig een goede.
Ivana
9 jaar geleden
Mijn naaimachine uit 1955 krijgt eens in het jaar een goede onderhoudsbeurt. De naaimachinehandel heeft me zelfs 1000 euro geboden voor mijn Pfaff: zo worden ze echt niet meer gemaakt, zeggen ze dan. Ik heb er herencostuums mee gemaakt en voor vijf kinderen gedurende 18 jaar alle kleding, zomer- en wintermantels. Een betere reclame kan de Pfaff niet krijgen!! Ik heb alleen de borduurmogelijkheid nooit gebruikt, daar heb ik het geduld niet voor.
In 1955 kostte deze machine 800 gulden. Ik heb de aankoopbon nog.
Dat was wel een rib uit mijn vaders lijf. Mijn moeder kon geen steek naaien, dus was ik degene die er gebruik van maakte. Hij kwam ter vervanging van een handmachine die ook nog steeds in mijn bezit is.
Marleen plus.