Kan ik de elektra draden grbruiken als antenne voor bijvoorbeeld WIFI?

veel mensen hebben slecht wifi bereik thuis en dan vooral op bijvoorbeeld de zolder. nu (voor zover ik weet) bestaat een antenne uit niet veel meer dan een geleidedraad... wat ik wil weten is of als ik de antenne aan een draad vast maak en deze in 't stopcontact doe of deze dan mijn elektra gebruikt als wifi antenne...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee dat werkt niet en als kan zelfs gevaarlijk zijn (antenne - behuizing - spanning - geen aardlek doordat er een voeding (meestal zonder aarde) aan de wifi router hangt - etc --> nooit doen dus!).

Wifi gebruikt 2,4 en/of 5 GHz om het signaal te sturen. Daar hoort een behoorlijk korte antenne bij. En omdat die frequenties zo hoog zijn, zijn de antennedraden een groot verliespunt; ergo een lange draad kan meer verlies opleveren dan een antenne goed kan maken. Daarom zit de antenne ook bijna altijd zeer dichtbij de printplaat en is verbonden met een speciaal afgeschermd kabeltje (zover je 2,4 GHz überhaupt afschermen kan).

Om je bereik te verbeteren kan je een repeater gebruiken (gaat wel ten koste van je bandbreedte), of beter nog een tweede router (accesspoint via een netwerkkabel aangesloten) of evt een powerplug. Deze laatste gebruikt weliswaar ook het stroomnet, maar zet daar een eigen signaal op (ca 450MHz) en zet dit aan het andere einde weer om naar ethernet (of evt ook wifi). Het wifi signaal zelf gaat dus niet over de stroomkabel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou de antennes van het modem of de antenne van de Wi-Fi-chip in jouw laptop kunnen verbeteren door er een klein stukje extra draad aan te solderen. Een stuk draad in het stopcontact dat nergens verder aan vast zit heeft voor Wi-Fi geen enkele zin.
Bedenk wel dat een Wi-Fi apparaat meestal al voorzien is van de optimale lengte antenne, verlengen kan juist ook het bereik verslechteren.
Beter kun je een Wi-Fi repeater installeren, die monteer je ergens tussen het modem en de zolder
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slecht idee Henk om je electra infra te laten fungeren als één grote antenne. Het is wat koosknip zegt dat de effectiviteit van een antenne sterk afhankelijk is van de lengte er van...

Beter is om een outdoor wifi-router/accespoint te nemen waar je een externe antenne op kunt zetten, en die ook nog een sterker vermogen hebben.