Wie heeft de rekenlineaal uitgevonden?

vroeger heb ik er nog mee leren rekenen,en hij was bijna net zo nauwkeurig als een telmachine.als je goed kon schatten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De rekenliniaal werd rond 1620–1630 uitgevonden, kort na John Napiers publicatie over de logaritme. Edmund Gunter uit Oxford ontwikkelde een rekenapparaat met een enkele logaritmische schaal, die gebruikt kon worden om te vermenigvuldigen en te delen. In 1630 ontdekte William Oughtred uit Cambridge een ronde rekenliniaal, en in 1632 combineerde hij twee Gunter linialen en maakte een instrument waarin we de moderne rekenliniaal herkennen. Zoals zijn tijdgenoot in Cambridge, Isaac Newton, onderwees Oughtred zijn idee privé aan zijn studenten, maar publiceerde ze niet meteen. Oughtreds ideeën werden pas gepubliceerd door William Forster in 1632 en 1653.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb hier zelf ook nog mee leren rekenen, maar was heel blij met de vervanging door de 'zakjapanner' :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was benieuwd hoeveel er op zouden reageren, dan kon ik een inschatting maken hoeveel er zo'n lineaal kenden. Het zijn er bitter weinig. Het fijne wist ik van de liniaal niet, maar nu wat meer, bedankt voor de uitleg, en het opzoeken van de jaartallen. Groeten Arke.

Andere antwoorden (1)

In 1621 vond Oughtred de rekenliniaal uit, maar pas in 1962 mocht deze voor het eerst in het nederlands middelbaar onderwijs gebruikt worden.