Ik wil een lampje maken op batterij. Hoe begin je eraan?

Hallo, met de dreigende stroomuitval wil ik graag een aantal lampjes maken die op batterijen werken. Hoeft niks speciaal te zijn. Enkel batterijhouder en fitting voor lampje op een houten plaatje. Kan er mij iemand helpen? Ben best handig, maar heb hier te weinig kennis voor. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
welke dreigende stroomuitval?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka Ik ben erg verstrooid en vergeet wel eens benzine in de generator te doen. Zitten de kinderen TV te kijken. Pats, boem, weg stroom.

Antwoorden (2)

Bespaar je de moeite, voor 1 euro heb je al een heel krachtige zak(led)lampjes die het beter doet dan wat jij wil gaan maken.

Maar als je echt het wilt weten: Een lamphouder heeft 2 aansluitingen, en een batterij ook! verbindt de 2 draadjes van batterijhouder aan het lampje, en je stroomkring is rond, wil je het schakelbaar, dan onderbreek je één van de draadjes en zet daar een schakelaar tussen(heeft ook 2 aansluiting) Schroef de hele mikmak op een houten plankje, en je hebt iets moois voor als de stroom uitvalt.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is toch niet moeilijk? .... met een platte batterij van 4,5 Volt kun je heel eenvoudig de verbindingen met draadjes aan elkaar knopen. 3,2 Volt lampje eraan en je hebt al heel veel licht. Als kind maakte ik met zulke onderdelen een lampje om in bed onder de dekens stiekem te kunnen lezen. Het lampje klemde ik tussen de koperen polen van de platte batterij en VOILA.... fel licht!

Minifittinkjes voor kleine lampjes zijn nog wel te koop bij elektronicaspeciaalzaken zoals CONRAD (www.conrad.nl).
Verder zo dun mogelijk draad gebruiken voor de verbindingen.