Ik wil auto achterlichten aansluiten op het lichtnet of op batterijen. Weet iemand hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een adapter voor 12V DC of batterijen welke te samen 12V leveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil je ze voor iets anders gebruiken dan in de auto?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het klinkt misschien gek maar ik wil ze aan de muur ophangen in mijn kamer. Er zitten wel lampjes in maar geen ledjes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, leuk! De antwoorden van jc54 en koosknip zijn goed, alleen heb ik twijfels over één punt. De lampjes van 21 Watt zijn normaal bedoeld voor KORTSTONDIG gebruik, alleen even aan tijdens remmen of richting aanwijzen. Als je deze continu wilt laten branden, kan het zijn dat zich teveel warmte opbouwt en het plastic verweekt.Gewoon even testen: een kwartier laten branden en dan voelen of het plastic erg heet wordt. Als dat het geval is een kleiner lampje er in zetten of een LED. Koelen door rijwind gebeurt overigens ook niet in een auto (jc54), want de armaturen zijn afgesloten en vanwege het kortstondig gebruik is koelen ook niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Nou ik toch bezig ben met vragen; heeft u ook enig idee hoe het met de bedrading zit? Ik snap dáár helemaal niks van. Op de foto zie je misschien nog iets
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Dvk34
Van de bedrading is niets te zien op je foto. De bedrading wordt met een stekker aangesloten op achterkant van de lamphouder, dat is dat grijze ding linksonder op de foto. Het handigst is als je die stekker met een stukje kabelbundel er nog aan nog hebt, je kunt dan met kroonsteentjes de draden doorverbinden naar je voeding. Welk lampje bij welk draadje hoort kun je proefondervindelijk bepalen. De aardedraad (0-draad) is gemeenschappelijk, hoewel soms meerdere 0-draden aanwezig zijn. Als je de stekker met kabelbundel niet hebt, zul je moeten gaan solderen of iets anders improviseren. Het principe is eenvoudig: de 0 aansluiten op de hals van de lampjes , de + op het veercontactje dat tegen de onderkant van het lampje zit. Je hebt ook nog kans dat je een lampje met 2 gloeispiralen tegen komt (combinatie achterlicht en remlicht), dus met 2 contactpunten, het heeft voor jouw doel geen zin om die allebei aan te sluiten, want ze schijnen immers door hetzelfde glaasje naar buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je nog een oude computervoeding hebt kan je die ook gebruiken.
Daar kan 12v, 5v, of 3v. van af halen.
Als je dan b.v. 5v. gebruikt branden de lampjes zwakker en worden niet zo warm.
Over het aansluiten is genoeg te vinden op google onder "schema pc. voeding"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor de reactie! ik heb alleen niet zo'n kabel en kan ook niks vinden op Google :/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Dvk34
Die aansluitkabels zijn niet los te koop, maar maken deel uit van een complete kabelboom voor de hele auto. Je zou naar een
autosloopbedrijf kunnen gaan en vragen of zij bereid zijn zo'n stekker met een stukje kabel van 5 à 10 cm uit een auto van hetzelfde type te knippen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke ik zal eens kijken, maar moet het dan perse die van dit model zijn(Audi A4 Avant 2009) of mag het ook een ouder model zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Dvk34
Moet waarschijnlijk wel hetzelfde model achterlicht zijn. Gewoon je achterlicht meenemen naar het sloopbedrijf, dan kan er niets mis gaan. Als je geluk hebt zijn er meerdere modellen die dezelfde stekker hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee ik ga eens kijken of het lukt! En moet er dan nog een transformator tussen? Zo ja welke? Ik heb wat gezocht maar kon niet echt iets vinden. In ieder geval ben ik nu al een heel eind!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Dvk34
Jazeker heb je een trafo nodig! Welke? Tel het vermogen van alle lampjes die je tegelijkertijd wilt laten branden bij elkaar op en deel dat door 12 V, dan weet je hoeveel stroom die samen trekken. Bijvoorbeeld 2 achterlichten + 2 richtingaanwijslampjes = (2 x 5Watt) + (2 x 21 Watt) = 52 Watt. Dat gedeeld door 12 Volt = 4,3 Ampère. In dat geval moet je dus een trafo hebben van iets meer dan 4,3 A.
Je hebt dan keuze uit deze: http://tinyurl.com/or6wk8l Als je alleen de achterlichten wilt laten branden heb je aan een voeding van 1 A genoeg. Je kunt dan kiezen uit deze: http://tinyurl.com/nl4jkro . Als je een regelbare voeding kiest, heb je ook nog de mogelijkheid om je lampjes wat te dimmen. De tip van jc54 en Solero om LED-lampjes erin te doen vind ik niet verkeerd, die trekken nog maar 3 W i.p.v. 21 W: http://tinyurl.com/q4fey95 . Maar ik denk niet dat die te regelen zijn naar een lagere lichtsterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, en moet ik dan het uiteinde van de transformator afknippen? (Dat kleine stekkertje). En dan die draden verbinden met dat deel van de kabelboom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Als je een wat groter formaat kroonsteentje gebruikt kunnen in 1 gat de draadjes van meerdere lampjes. Wel eerst uitzoeken wat de 0-draad in de kabelboom is. Idem van de trafo, de plusdraad daarvan heeft vaak een witte streep. Als je gloeilampjes gebruikt is het niet erg als de de + en - verwisselt, bij LED-lampjes is het wel van belang. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar als je helemaal geen ervaring hebt kun je beter even iemand vragen. Als die iemand over een multimetertje beschikt om uit te zoeken welk draadje bij welk lampje hoort en waar de plus en min zitten ben je helemaal snel klaar.

Antwoorden (3)

Op batterijen is niet aan te bevelen, omdat de lampen vrij veel stroom verbruiken. Een adapter naar 12V DC zal waarschijnlijk te weinig stroom leveren (afhankelijk van welke sterkte lampen je er in wilt zetten, en hoeveel lampen). Het beste is een beetje een stevigere omvormer (of transformator) die een uitgang heeft van 12 V DC . De lampen die je er in zet moet zeker niet sterker zijn dan 21 watt, omdat de armaturen anders zullen gaan smelten. In huis heb je namelijk geen koeling door de rijwind.
Wat ik zou aanbevelen is, een beetje duurdere LED lampen monteren, dan kan je met een lichtere voeding volstaan en je hebt veel minder warmteontwikkeling. (Is dus veiliger). Succes.
jc54
9 jaar geleden
Als je een transformator van 230 V naar 12 V koopt dan kun je ze laten branden. Het vermogen van de lampjes is: 5 W voor gewoon achterlichten, 21 W voor remlicht en richtingaanwijzer. Als je dus alleen het achterlicht wil laten branden dan is een trafo van 0,5 A voldoende, voor de richtingaanwijzer en het remlicht moet de trafo minstens 2 A kunnen leveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe led lampen er in.
Koop dan een simpel 12 volt voedingkje om de lampen te laten branden.