Hoeveel watt is een koel-vrieskast gemiddeld?

Ik heb een hoge energierekening, dus ik zit te kijken wat alles verbruikt.
Ik zit op internet te zoeken naar een gemiddeld verbruik van een koelkastvries combinatie , maar dat is allemaal per jaar. En ik zag iets van 33 watt. Ik heb zo'n metertje ertussen staan nu en hij staat steeds op 150 watt. Dat is volgens mij erg hoog. Wie kan mij meer vertellen hierover?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.6K

Antwoorden (1)

Gemiddeld verbruik is erg afhankelijk van de grootte, leeftijd en ruimte waar je apparaat staat.
Ik lees dat een gemiddelde koelvriescombinatie per jaar 331kWh verbruikt. Dat is dus 331000 watt per jaar. Per uur is dat 331000/(365*24)=38 watt. Ik heb het hier over een label A.
Dat klinkt energiezuinig, maar er zijn zeker al veel zuinigere op de markt. Het is zelfs zo dat er vrijwel geen nieuwe B- of C- label- koelvriescombinaties meer te koop zijn.
In de tijd dat deze labels aan de energiezuinigheid werden geplakt, was A dus het zuinigst. Inmiddels is er tijd verstreken en ontwikkelingen zijn verder gegaan, waardoor de A-labels inmiddels het minst zuinig zijn, en er zelfs A+++ te koop is.
Soms kun je op langere termijn dus besparen door een nieuwer, zuiniger model aan te schaffen.