Hoeveel procent mag je een ledsnoer teveel aan voltage geven?

Hallo, ik heb een 10 watt led snoer liggen met 100 lampjes. Nu is de orginele adapter van 18VDC stuk. Ik heb wel een 24VDC adapter liggen. Zou ik veilig een serie led's die gemaakt is voor 18V 24V kunnen geven of is dat gevaarlijk voor de leds?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De levensduur wordt erdoor verkort. Ik heb zelf wel eens 300% teveel spanning gegeven om te testen, toen ging de led onmiddellijk stuk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooh oke, wat voor weerstand moet ik dan tussen de adapter en de leds solderen?
Reddie
9 jaar geleden
Je hebt een weerstand van 15 á 12 Ohm nodig.
Wel een dikke van 10W. Er loopt ca 0,5 A namelijk

Antwoorden (2)

Ik heb ooit geleerd, dat als regel 10% overcapaciteit geldt. Daarboven zou gemakkelijker schade aangericht worden.
jc54
9 jaar geleden
De leds in dat snoer staan niet in serie maar parallel. Als er ergens in dat snoer een ledje stuk gaat blijft de rest gewoon branden.

Voor wat betreft de overspanningstolerantie, die mag ca. 5% bedragen.
Dus 5x 0,18= 0,9V maar als je er 20VDC op zet dan gaat dat ook nog wel goed. Maar meer zou ik niet doen. Op den duur bezwijken de leds dan toch.

Beter is het om weer een 18VDC adapter aan te schaffen, die heb je vaak al voor een paar euro.