Wat gebeurd er bij een lager Voltage? (lamp)

Ik heb een zwaailamp. Deze lamp heeft normaal gesproken een input van 12V nodig. (via het stopcontact. adapter input 230v, output 12v).
Nu wil ik deze aansluiten op mijn auto. Echter zie ik alleen maar omvormers met een output van +/- 5V. Dus de vraag: wat gebeurd er met de lamp wanneer deze een voltage van 5 krijgt ipv 12? Doet-ie dan niks, of geeft hij minder fel licht af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Je hoeft geen omvormer te gebruiken, het elektrische systeem van een auto is 12 V gelijkspanning. Je kunt met een aanstekerplug zonder 5 V adapter de spanning direct aan de zwaailamp aansluiten. Wel opletten: tip van aansluiting is +, de huls is -.
Als je hem toch op 5 V aansluit zal hij zeer zwak branden en niet of heel langzaam draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus. Een aanstekerplug is al een goedkope "12V/12V omvormer ;-)"