Is deze printplaat nog te maken?

Het meest rechtse contact is defect, als hiermee contact wordt gemaakt dmv. een rubber dan komt er een toon. Enkel bij het meest rechtse contact gebeurt dat niet.. Is dit nog te maken? (Zie foto!)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het voor apparaat ? Een synthesizer ? Als je zelf met wat zilverpapier over de toets printplaat plek gaat krijg je dan ook een toon ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een electronisch MIDI keyboard (de Casio CTK-601). Ik zal het morgen eens met wat zilverpapier proberen.. Als ik trouwens heel hard druk en wiebel met de toets krijg ik af en toe wel een toon.. dus denk dat het printplaatje niet helemaal beschadigd is..

Antwoorden (2)

Ik zou dat contact met wat ethanol of gewoon spiritus schoonmaken met een stoffen doek, en die contacten lijken ook een beetje gaar en niet te solderen vanwege die grafietoplossing, maar er bestaat elektrisch geleidende lijm die je misschien op die stippen kunt aanbrengen voor een goede geleiding met de printbaan en de 'mesh'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, heeft u ook een idee hoe dit zo gekomen kan zijn: (kortsluiting, ouder worden van het apparaat e.d.)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.instructables.com/id/How-to-fix-TV-remote-buttons
Het printplaatje kan met spiritus (oid) schoonmaken (wel de stroom erafhalen!). Ook de rubbercontacten kun je zo reiningen. Wat vroeger altijd wel hielp, is met een potlood over die contacten te gaan om zo een beetje grafiet aan te brengen.

Evt. kan met de solderingen eens nalopen en opnieuw vertinnen.