Kun je zondermeer gewone batterijen vervangen door oplaadbare batterijen?

Soms wordt afgeraden om oplaadbare batterijen te gebruiken maar waarom is dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Apparatuur die zelf aangeven of de batterijen te leeg zijn, kan je beter niet altijd met oplaadbare batterijen gebruiken. Dit komt omdat er een verschil is in spanning.

Een niet oplaadbare batterij heeft een spanning van 1,5V. Vaak x2 of x4 batterijen is 3 of 6V.

Een oplaadbare batterij heeft een spanning van 1,2V. Dit is dus 0,3V lager. Op 2 of 4 batterijen is dit 0,6V of 1,2V.

Een apparaat welke de batterij meet, zal vaak een lage batterij aangeven bij al die 1,2V op 4 batterijen. Dus die oplaadbare batterijen zullen vrijwel direct al als leeg beschouwd worden door het apparaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die kunnen er in, alleen als je het apparaat maar weinig gebruikt is dat slecht voor je accu's (oplaadbare batterij).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet altijd. Accuutjes hebben een lagere klemspanning dan batterijen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom werkt het nog wel, alleen niet zo efficiënt. Niet gebruiken is schadelijker.
AWM
14 jaar geleden
Onzin. Sommige apparaten werken niet goed op die lage klemspanning. Kwaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt,
Het verschil in klemspanning is gemiddeld zo'n 0,3 volt per cel.
Bij een apparaat met bijvoorbeeld 6 batterijen in serie kan daardoor de werkspanning tijdens gebruik al vrij snel te laag worden.
"Alle type batterijen lopen heel langzaam leeg als ze niet in gebruik zijn. Bij oplaadbare batterijen gaat dat wat sneller dan bij eenmalige. In apparaten die weinig stroom vragen, geven oplaadbare batterijen dus een relatief kleiner deel van hun energie echt aan het apparaat af, de rest gaat verloren aan leegloop. Het is daarom efficiënter om voor bijvoorbeeld een klok, afstandbediening, rekenmachine of rookmelder eenmalige alkalinebatterijen te gebruiken. Of de nieuwste generatie nikkelmetaalhydride (NiMH) batterijen: die lopen veel minder snel leeg."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee soms kun je geen oplaadbare batterijen gebruiken, een zaklamp van maglite functioneerd niet op oplaadbare batterijen omdat hij deze direct ontlaad en je de batterijen dus erg snel leeg trekt,zo zijn er nog meer apparaten die een dergelijke beperking kennen. een oplaadbare batterij werkt met 1,2 volt per cel in tegenstelling tot een normale batterij die werkt met 1,5 volt per cel als de spanning dus erg precies geregeld moet worden kun je geen oplaadbare of juist alleen oplaadbare batterijen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zaklamp is nu juist een apparaat dat prima werkt met oplaadbare batterijen. Alleen de helderheid is wat lager door de lagere spanning. De oorzaak dat een Maglite niet werkt heeft niets te maken met de klemspanning.
Oplaadbare cellen zijn een fractie korter van lengte. In een Maglite maken oplaadbare cellen gewoon geen contact en dat werkt 'ie niet.... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer het een uit met een maglite dat werk niet en niet omdat de accus korter zijn daarvoor zit er een veer die het verschil opvangt
Nee. Oplaadbare batterijen hebben een lager vermogen. Vergelijk maar eens een "normale" en oplaadbare batterij en kijk dan naar het getal dat voor mAh staat (milli Ampére Hour).

Dit is een maat voor het vermogen van de batterij. Vermogen = Voltage * Stroomsterkte.

Aangezien het voltage wordt bepaald door het apparaat dat op de batterij is aangesloten, betekent een lager vermogen dat de stroomsterkte lager is.

Bij de meeste apparaten is dat geen probleem, maar bij bepaalde apparaten betekent dit een enorm korte levensduur.

Zo gebruiken wij voor de digitale camera geen oplaadbare batterijen, omdat die binnen een uurtje leeg zijn, terwijl de conventionele batterijen veel langer meegaan.