als ik meerdere lampen aan wil sluiten op een dimmer moet dit dan paralel of in serie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Dan moet dat parallel! Dus iedere lamp vanuit de dimmer op de zwarte en blauwe draad.
Als je de boel in serie aansluit dan krijgt a. je dimmer het heel erg warm en b. zullen je lampen nagenoeg niet of heel zwak gaan branden.

Let op: In principe kun je alleen de ouderwetse gloeilampen op een dimmer aansluiten. Spaarlampen al sowieso niet. Van Ledlampen zijn alleen de daarvoor geschikte uitvoeringen op een dimmer aan te sluiten. Niet alle Ledlampen zijn dimbaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de Ikea hebben ze ook speciale dimbare spaarlampen. Normale kun je inderdaad niet dimmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meer lampen in serie trekken minder stroom dan een enkele lamp. De dimmer zal dus juist niet extra warm worden. De lampen zullen echter op de maximum stand slechts zwak gloeien...
In parallel uiteraard. En zoals hoger vermeld: zorg dat je het juiste type lamp hebt. Niet alle lampen kunnen "dimmen".
Maar vooral : pas op met het vermogen dat de dimmer aankan ! Je kan er echt niet oneindig blijven lampen op aansluiten. Het vermogen moet uiteraard aangepast zijn.
Anders krijg je er sowieso een rookeffect bij.