kun je een 25 volt, 10.000uf, 85 grade condensator vervangen door een 35 volt, 10.000uf, 105 grade condensator?

Het betreft een condensator op een voeding van een Gottlieb flipperkast uit 1987 die waarschijnlijk uitgedroogd is. De bruggelijkrichters worden uiteraard ook vervangen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als het een elektronische flipperkast is met digitale score units dan moet je zo dicht mogelijk bij de originele waarden blijven voor wat betreft de capaciteit van de te vervangen condensator. Het voltage mag wel hoger liggen 35V t.o.v. 25V is geen probleem, maar de microFarads waarde is zeker wel bepalend.

De Gottlieb is een Amerikaans product dat op degelijkheid is ontworpen en gebouwd.
Te grote afwijkingen in bepaalde vastgestelde waarden in de centrale voedingseenheid zullen onherroepelijk gaan leiden tot fouten of storingen in de CPU verwerking verderop in de kast. Het is niet simpel alleen de afvlakking van de gelijkgerichte wisselspanning, ook de stabiliteit van de werkspanningen is van wezenlijk belang in deze ontwerpen.
Dus hou je zo veel mogelijk aan de in het schema bepaalde waarden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de 10.000 uf is het zelfde gebleven. Alleen de grade is van 85 naar 105 gegaan. maakt dit nog iets uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De 'grade' waarde heeft waarschijnlijk te maken met de mate van faseverschuiving die in een condensator optreedt in een LC kring tot een maximum curve naar het punt van afvlakking.
Ik denk niet dat die waarde erg kritisch zal zijn in de toepassing waarvoor hij hier ingezet wordt. Iets grotere waarde kan hierin geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik heb de condensator (en de 3 bruggelijkrichters vervangen en hij werkt nog steeds. :-) De bedoeling van het vervangen was om een weerstand die bloedheet word koeler te houden. Dit is helaas niet het geval. Ik ben er naar op zoek, en zal die ook vervangen. Maar voorlopig kan ik nog lekker flipperen maar laat ik hem niet te lang aanstaan.

Andere antwoorden (1)

De 25 V of 35V betreft alleen de max. spanning en heeft geen invloed op de electronische functie. Zeker niet in een voeding waar deze condensator functioneerd als afvlakker van de rimpelspanning na de gelijkrichter. Je kunt er zelfs een nog groter capaciteit van 10000uF inzetten. Een lagere capaciteit lvert waarschijnlijk wat gebrom op, maar de flipperkast werkt wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke, het aantal volt maakt dus niet uit van 25 naar 35. De 10.000uf is het zelfde gebleven, zit ik alleen nog met de 85grade naar 105 grade. Maakt dat nog iets uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee