Hoe kan ik zien dat een relais gelijk of wisselspanning is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Reddie
10 jaar geleden
Een relais is zo goed als altijd gelijkspanning. Ga daar maar van uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie, ik zeg het niet graag tegen je maar daar heb je geen gelijk in.
Voor elk doeleinden heb je de juiste relais nodig. Ik werk het meeste met een wisselspanning relais. En die zijn er in heel veel verschillende maten en soorten.
Gelijkspanning relais wordt meestal gebruikt bij elektronica, hier wordt meer met gelijkspanning gewerkt.
Bij grotere vermogens is meestal wisselspanning voorhanden, hier ga je uiteraard niet eerst de spanning gelijkrichten om een relais te schakelen.
Hoe de verhouding is kwa aantallen weet ik niet, van wat het meeste voorkomt
Je kan het alleen maar zien op het relais zelf. AC(~~ onder elkaar) voor wisselspanning of DC(=onderste is een stippellijn) voor gelijkspanning.

Het beste antwoord

Dat hoort op het relais geschreven te zijn:
- AC of een symbool van een golfje in het geval van wisselstroom
- DC of een symbool met een horizontaal streepje met puntjes eronder voor gelijkstroom.

Een aanwijzing is ook wel eens te vinden in de voltages. Spanningen van 110 V en groter zijn bijna (!) altijd voor wisselspanning. Daaronder is het wat meer onzeker.

Is er niets op te lezen dan zul je moeten experimenteren. Technisch werkt een relais op zowel wissel- als op gelijkspanning. Het probleem is echter dat de spoel maar een bepaalde stroomsterkte af kan. Het is een kwestie van uitproberen hoe ver je met welke spanning kan gaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (1)

Het antwoord zit in lezen op de relais. Staat er AC is dit wisselspanning en DC gelijkspanning.