Waarom hangen GPS-satellieten op een hoogte van 20 duizend km?

Ik begrijp waarom die hoogte van ruim 20 duizend km nodig was in de begindagen van GPS: dan maken ze precies twee omlopen per siderische dag, en dan heb je niet al te veel satellieten nodig om er overal altijd vier boven de horizon te hebben.

Maar intussen zijn er meer satellieten gelanceerd dan de oorspronkelijke 24. We zouden de nieuwe satellieten lager kunnen hangen, zodat ze bijvoorbeeld drie, vier of nog meer omlopen per siderische dag zouden maken. En misschien is het zelfs niet meer nodig om een geheel aantal omlopen per siderische dag te hebben nu de rekenkracht van de GPS-chips zo enorm is toegenomen.

Een lager hangende GPS-zender heeft als voordeel dat de signaalsterkte toeneemt. Daarnaast zou ik intuïtief denken dat ook de nauwkeurigheid toeneemt.

Wat is de reden dat ook de nieuwe GPS-satellieten op die hoogte van ruim 20 duizend km worden gehangen?

Cryofiel
10 jaar geleden
1.9K
Reddie
10 jaar geleden
Als je iets verder redeneert zijn er eigenlijk helemaal geen GPS satellieten meer nodig. Er staan intussen zóveel cellphone masten dat die het meeste wel aankunnen. In elk geval voor de tomtoms.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat geldt alleen binnen dichtbevolkte landen. In Amerika zijn nog genoeg plekken zonder dekking. Ook vliegtuigen en zeeschepen hebben weinig aan telefoonmasten.

Antwoorden (2)

Het nieuwe Galileo systeem van Europa plaatst de satellieten op grotere hoogte: 23616 km. Met bijbehorende grotere omlooptijd, ruim 14 uur. Dus blijkbaar is de halve siderische omlooptijd niet meer van belang. Wel belangrijk is de grootte van het oppervlak dat het signaal kan ontvangen; hoe verder de satelliet staat, hoe groter dat oppervlak. Overigens is het met GPS al zo dat je in ideale omstandigheden al meer dan 8 satellieten tegelijkertijd kunt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mogelijk om een systeem te maken welke met een andere hoogte werkt, maar dan heb je andere chips nodig en een andere afspraken. En de kracht van GPS is dat de ontvangers goedkoop zijn en dat ze allemaal het zelfde werken.

De satellieten zijn duur en een nieuw systeem neer hangen is kostbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Leg eens uit, wat is het verband tussen een chip in een GPS en de hoogte van een satelliet ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De chip berekent de plek op basis van een aantal gegevens. De belangrijkste is de tijd, de richting van het signalen en de banen van de zenders.
De banen van de zenders, de satellieten, zijn een vast gegevens welke vast gebakken zijn in de goedkope chips. Andere hoogte betekend een andere baan.