Waarom gaat een ledje niet aan , als je er een gelijke spanningsbron op aansluit?

Ik ben bezig met een profielwerkstuk en moduleer een groene golf. Wij gebruiken de stroom van een spanningsbron op een racebaan, maar wanneer je die verbind met een LED op het systeembord, dan gaat het niet branden. Waarom brandt het dan niet? heb ik een verwerker nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zit hij niet verkeerd om aangesloten? Een diode (en dus ook een LED) werkt maar een kant op.
Werkt je stroomkring verder wel?

Antwoorden (2)

Het verschil tussen de led en andere lichtbronnen zoals gloeilamp en halogeen lamp is dat de led lamp een constante stroom nodig heeft in plaats van een constante spanning. Er is dus een stroombron nodig in plaats van een spanningsbron.
escape
10 jaar geleden
Zoals ook al uit het antwoord en de reactie op je vraag blijkt heb je één van twee mogelijke fouten gemaakt.
Of je hebt de LED verkeerd om aangesloten, of je hebt hem door te hoge stroom door de hoge spanning op de racebaan vernield.
Probeer de LED met een serieweerstand van bijvoorbeeld 1 kilo-ohm aan te sluiten, als hij dan nog steeds niet wil branden in een van beide richtingen dan is de LED stuk en zul je een nieuwe moeten nemen.
Een LED heeft een minimale spanning van 1,5 à 3 V nodig, bij rechtstreeks aansluiten op hogere spanning gaat veel te veel stroom lopen en brandt de LED onmiddellijk door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer ik twee draden verbind met de plus- en minpool van de racebaan(waar een spanningsbron op aangesloten staat met een hogere voltage dan 4 volt, anders rijdt het autootje niet) naar het ledje op het systeembord dan brandt het niet. Als ik rechtstreeks van de variabele spanningsbron op het systeembord naar dezelfde led ga brandt het wel. Dus de led is niet kapot. Hoet moet ik het systeembord dan gebruiken in verbinding met de baan? Heb ik daarvoor een weerstand nodig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft LED in systeembord wellicht al een voorschakelweerstand? Controleer of LED + & - niet verwisseld zijn, controleer anders rechtstreeks met een losse LED met weerstand rechtstreeks op de racebaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik heb geen idee wat er in het systeembord zit aan weerstanden. Ik heb überhaupt helemaal geen flauw idee over een weerstand in deze situatie. Waarom is die weerstand zo relevant?
Is het denk ik misschien handiger als ik het vraag aan iemand in mijn omgeving. Mijn natuurkunde docent wellicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een weerstand is van belang om de stroomsterkte niet te hoog op laten lopen. Ik weet niet wat er in jouw "systeembord" zit, mijn reactie betreft het aansluiten van een losse LED met twee draadjes aan de spanning van de racebaan. Als de LED in jouw systeembord maar met 1 draad aan de racebaan verbonden wordt dan is het natuurlijk van belang waar de LED in het bord verder op aangesloten is. Als de voeding van de racebaan en de voeding van het systeembord verder geen gemeenschappelijke verbinding hebben dan kan de LED niet met maar één draadverbinding werken.
Beter is het inderdaad om advies te vragen van mensen die de situatie ter plekke kunnen bekijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat helpt is het systeem bord door te meten. Dus welke spanning staat op de led. Hoeveel stroom loopt er doorheen. Waarschijnlijk hebben de mensen om je heen de spullen en de ervaring om het door te meten.