Hoe kan ik een besturing voor een belichtingskast maken?

Mijn idee is om een houten bak te gaan maken waar ik speciale tl buizen in maak om zeven (voor de zeefdruk) te belichten. Op deze bak komt een glazen plaat waar een film opgelegd kan worden en daarop een zeef. Door een deksel te sluiten waar een soort van zeil op vast gemonteerd is, valt er dus een zeil over het zeef en de film op de glazen plaat. Het is de bedoeling dat ik d.m.v. een vacuümpomp het gedeelte onder het zeil vacuüm trek De lamp moet aan gaan door aan een potmeter te draaien, er verschijnt dan een tijd op een display. Om de tijd te laten starten moet er op een indrukker worden gedrukt en als de tijd verstreken is moeten de lampen weer uitgaan. De vacuümpomp moet overigens aan gaan door op een knop te drukken en uit gaan door op een knop te drukken.

Nu wil ik een besturing maken die dit proces kan aansturen, alleen de vraag is hoe? Ik wil graag de volgende onderdelen gebruiken:
- een indrukker om het zeil vacuüm te trekken
- een uitdrukker om het vacuüm trekken te beëindigen
- een soort van potmeter waarmee ik op een display een tijd weergeef
- een indrukker waarmee ik de opgegeven tijd op het display de lamp laat branden en automatisch uit gaat als de tijd verstreken is

Graag zou ik ideeën horen want ik weet niet hoe ik dit kan realiseren

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een PLC is geen computer. PLC Staat voor Programmable Logic Controller daarnaast is een PLC vrij ouderwets en nogal overkill voor wat er gevraagd word. Het gebruik van een Arduino Uno zou in deze situatie veel handiger zijn. Een Arduino Bordje kost slechts rond de 25 euro en een Display met wat schakelaars en leds kosten samen nog eens 20 euro de software voor Arduino is gratis en het internet staat bol van uitleg, how to's, tutorials, boeken en kant en klare codes over het gebruik van een Arduino.

www.arduino.cc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het gemakkelijkst werk dat met een PLC Programmeerbare logische computer) bijvoorbeeld een Siemens logo daar kun je alle parameters instopppen die je wil zonder veel schakelaars te moeten gebruiken ook een display is aanwezig ,de prijs ca 200 euro ,waarbij ja alle mogelijkheden hebt die je wil ,maakelijk te programeren en vriendelijk in gebruik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor het in- en uit-schakelen van de vacuumpomp kun je een voetschakelaar of een handschakelaar gebruiken. Beschikbaar in vele uitvoeringen in de bouwmarkt.
Voor het instelbaar schakelen van de verlichting is er bv Velleman kit K8041.
Dat is een uitschakelvertraging voor ventilatoren of verlichting.
Uitschakelvertraging 10sec tot 5 min. Kost ca 15 euro.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké bedankt. Maar ik zou toch graag een display erbij hebben waar de tijd op weergeven wordt. En ik zou graag op het bedieningspaneel een draaiknop maken die de tijd dus weergeeft. Dus deze Velleman kit is qua werking wel in de richting maar ik zoek net iets specifiekers. Een PLC zou ik eigenlijk het liefst niet gebruiken i.v.m. de kosten. De vacuümpomp zou ik eventueel wel met een relais aan kunnen sturen (een drukker die het relais in maak zet en een uitdrukker die het weer verbreekt).