Hoeveel stroom verbruikt het opladen van een gemiddelde laptop?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik moet voor school berekenen hoeveel stroom een gemiddelde laptop per jaar verbruikt tijdens het opladen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.5K
jc54
10 jaar geleden
Volgens de natuurkundige wetten verbruikt een laptop geen stroom, maar vermogen. Je betaalt voor de Kwh (kilowatt-uur), wat staat voor vermogen per tijdseenheid. Als je voor stroom zou moeten betalen, dan zou dat per ampère zijn.

Het beste antwoord

Bij benadering: de accu van mijn HP pavillion G6 heeft een capaciteit van 47 Wh volgens het etiket. In theorie kost het dus 0,047 kWh aan energie om hem volledig op te laden. In de praktijk gaat er energie verloren in de adapter en in de laadelektronica van de laptop zelf, dus waarschijnlijk zal daar in het ongunstigste geval ook nog eens 50 à 100 Wh verloren gaan tijdens het laden.
Voor deze laptop reken ik dan op maximaal 0,15 kWh per laadbeurt - bij een kWh prijs van € 0,25 zal dat dus minder dan 4 eurocent kosten.
Wel moet ik de adapter natuurlijk uit het stopcontact trekken zodra de laptop aangeeft dat de accu vol is, anders loopt de teller (langzaam) door.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb het dus over het éénmalig laden van de laptop, daarna neem je de laptop los en gebruikt hem op accuspanning totdat de accu leeg is. Daarna kun je de laptop weer opladen voor minder dan 4 cent.
Continuegebruik met de adapter is een ander verhaal, maar daar werd niet naar gevraagd.....

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is overigens grappig dat bij de berekening het niet nodig is om te bepalen hoe lang het duurt om de accu te laden, de factor tijd valt vanzelf weg omdat de capaciteit van de accu al in Wh gegeven is!

Toegevoegd na 1 uur:
Als je dat voor een schoolopdracht moet uitrekenen dan moet je dus in je berekeningen ook meenemen hoe vaak en hoe intensief de computer gebruikt wordt.
Er is niet een simpel antwoord te geven maar je kunt wel een paar voorbeelden geven met een laptop die maar een paar keer per week gebruikt wordt en met een laptop van een gamefanaat die 10 uur per dag speelt.... Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb het zojuist gemeten aan een laptop, kloksnelheif 1.73GHz, 2GB.
Deze gebruikt in rust 0.66kWh per dag (ca 8 cent).

Toegevoegd na 1 minuut:
Met in rust bedoel ik dat hij wel aanstaat, maar dat er geen tijdverslindend programma op draait.

Toegevoegd na 29 minuten:
Een film full screen bekijken: 1.3kWh/dag, dus nauwelijks verdubbeld.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de vraag was wat het opladen kost.
Deze zijn er wat ik zo zie van zo'n 65 tot 120 Watt.

De 65 watt versie verbruikt: 0,065 Kw/h 0,065 x 0,25 = 0,0162 euro,
oftewel 1,62 eurocent per uur.
(38,88 cent per 24uur/ 2,72 euro per week / 11,66 euro per maand.)

De 120 watt versie verbruikt: 0,120 Kw/h 0,120 x 0,25 = 0,03 euro,
oftewel 3 eurocent per uur.

(72 cent per 24 uur / 5,04 euro per week / 21,60 euro per maand)

Dit alles heb ik berekend met een kostprijs van 25 cent per Kw/h (kilowatt uur)
Dit is op het moment wel ongeveer de prijs voor electriciteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Heb je het dan wel oer een laptop? Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwar geen kWh met kW/h, dat is een veel gemaakte fout!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is dan het verschil tussen kWh en kW/h?