hoe kan het dat als ik de schakelaar van mijn rolluik overhaal de lamp die in hetzelfde stopcontact even knippert?

Wij hebben laatst rolluiken laten plaatsen.
De stekkers van de motor gaan gewoon het stopcontact in.
Een van de stopcontacten is later aangelegd, de andere was een bestaand stopcontact.
Het zijn touchlampjes (kan het daarmee te maken hebben?) wanneer er een normale lamp met een aan uit knop in hetzelfde stopcontact zit gebeurt dit (knipperen) niet.

Ik weet het niet 100% zeker maar wanneer ik bijv de stekker van de stofzuiger in hetzelfde stopcontact (als de lampjes) doe heb ik dit probleem niet....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn de lampen aan of uit als je het rolluik bedient?
En zijn die lampen via een snoer in een wandcontactdoos?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de lampen zijn uiet en gaan heel kort aan en dan uit, echt maar een fractie van een seconde, en zowel de lamp als het rolluik zitten met een stekker plus snoer (...) in het stopcontact/ de wandcontactdoos.

Het beste antwoord

De motor is een inductieve belasting, door de spoel van de motor. Dat wil zeggen dat waneer de motor gaat draaien, die de oorzaak van het bestaan gaat tegenwerken, de motor gaat dus een tegenspanning(inductiespanning) creëren. Hierdoor vindt een faseverschuiving plaats, wat een netbeheerder liever niet heeft;-) Daarom zit er parallel op de motor een condensator(dit is een capacitieve belasting, het tegenovergestelde), die neemt het grootste van deze spanning op.(en de faseverschuiving wordt ook enigszins gecorrigeerd)
Echter ontstaat er toch een geringe "terugvoeding" en een hooge aanloopstroom waneer de motor aan gaat.
Dit kan dus resulteren dat de touch lamp even aan en uit gaat, aangezien hier elektronica in zit die daarop reageert. Tenslotte zorg je er voor, als je de lamp aan wil maken, om een verbinding te maken met de lamp en de aarde. Een potentiaal verschil heet dit. Door de inductiespanning wat de motor dus opwekt ontstaat er ook een potentiaalverschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb ik soms ook, ik denk omdat de motor toch best wel wat stroom trekt dat de lamp daar op kan reageren. zelfde stroomgroep?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja.ze zitten in hetzelfde stopcontact:)
Bij het op gang komen van een elektromotor trekt die veel stroom. Als de motor eenmaal op volle toeren draait trekt hij veel minder stroom.
Je stofzuiger trekt sowieso veel minder stroom.
Dat je het niet merkt bij gloeilampen komt omdat die nagloeien, en weer volle stroom krijgen vóórdat ze noemenswaard zijn afgekoeld.
Toch moet er ergens een te grote weerstand in de leiding zitten.
Zet je rolluik eens op een ander stopcontact (m.b.v. een voldoend dikke kabel). Misschien zit het hem toch in de kabel.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord:) maar betekent dit dan dat een touch lamp (zit een gloeilamp in maar gaat aan als je de voet van de lamp aan raakt ipv met een schakelaar) de hele tijd eigenlijk toch stroom trekt en een gewone lamp met schakelaar dat niet doet?