Als ik met het programma Magix rescue your videotapes VHS banden wil opnemen, welk compressietype kan ik dan het beste kiezen?

Het gaat dus echt om het opnemen. Later wil ik pas gaan converten. Ik wil zoveel mogelijk kwaliteit behouden zonder al te veel opslagruimte in te nemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Converteren? Het zou beter zijn om nu een keuze te maken en dan niet te gaan converteren. Ik denk dat je het beste even een paar codecs moet proberen en het resultaat zelf moet beoordelen. Neem iig een xxxp50 setting als het om Nederlandse opnames gaat. 60 is voor Amerikaans materiaal (grofweg).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je bij sommige codecs nog weer subinstellingen plegen, zoals bij x264? Bijvoorbeeld de bitrate?

Antwoorden (2)

In dat geval zou ik een MPEG-4 type kiezen. Maar je moet even kijken of je onder de MPEG-4 selectie nog meer opties heb bij "geavanceerd" o.i.d. Een heel belangrijk ding is de bitrate. Bitrate is belangrijker dan resolutie. Als je een optie hebt om de bitrate in te stellen, dan gewoon zo hoog mogelijk. Vooral bij MPEG-4 is dat dus handig omdat het een redelijk kleine bestandsindeling is. Alles waar een 1080p/i resolutie achter staat is sowieso onzin. VHS banden hebben niet eens een standaard DVD resolutie, dus wat resolutie betreft hoeft het niet hoger te zijn dan 480/520. 720p resolutie kan wel helpen, maar alleen als je de kwaliteit zelf handmatig hebt verbeterd met andere videobewerkingssoftware.
Dus in ieder geval is de MPEG-4 optie goed als je de bitrate kan veranderen/verhogen en anders van de keuzes die ik zie is 'HDV 720p30' ook een goede.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij nader inzien zou ik toch eerst de HDV 720p30 instelling gebruiken (ook zeker na het controleren van de bitrate) aangezien het om opnemen gaat. Neemt iets meer schijfruimte in dan MPEG-4, maar goed ingesteld is de kwaliteit wel beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je terecht opmerkt heeft een hoge resolutie instellen weinig zin, het zelfde geldt dan ook voor bitrate. Bij MP4 zijn ook hele hoge bitrates mogelijk die in het geval van VHS weinig zullen toevoegen aan de kwaliteit, maar de bestandsgrootte tot makkelijk boven de 10GB per uur film kunnen duwen. 720p30 is in ieder geval niet aan te raden omdat het bronmateriaal zeer waarschijnlijk 25 of 50 fps is. In Europa wordt met 50(en 25) frames per seconde gewerkt in Amerika met 60 (en 30). Ik heb het idee dat elke codec meer dan voldoende is om een videoband mee te digitaliseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij 720p30 treed heel duidelijk kwaliteitverlies op ten opzichte van MPEG-4. En dat baseer ik puur op uitproberen en terugkijken, Maar MPEG-4 levert me voor anderhalf uur video ruim 20GB op. Het is dus niet zo dat elke codec meer dan voldoende is, omdat er duidelijk verschillen te zien zijn. Uiteindelijk weet ik nog niet welke codec ik dan wel het beste kan kiezen en met welke instellingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, die 20Gb zal dan alsnog een van de kleinste formaten zijn. Zo'n beetje alle andere soorten zijn alleen maar groter. Zelf gebruik ik Magix Video Deluxe Premium en als ik daarbij de geavanceerde instellingen inga, dan heb ik een hele mooie video.
In ieder geval, als grote formaten geen probleem is, dan heb je sowieso het mooiste resultaat met MPEG2. Daar zijn dan wel weer verschillende soorten van. Maar het is kwalitatief in ieder geval nog beter als MPEG4
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel als ik de geavanceerde instellingen in ga met 720p30.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MPEG2 kan ik niet selecteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd dat mensen met xxxp30 werken in Nederland. Dat is gewoonweg verkeerd. Of je moet met een in Amerika gekochte camcorder werken. Of met Amerikaanse series die je gedownload hebt. Nederland werkt alleen met p50 en p25 met consumentencamcorders. Hoger is beter geldt hier niet. Je moet frames altijd in een deelbaar getal houden om judder te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nouja, verkeerd is het niet aangezien ik een hele kast vol met Japanse DVD's en BD's heb staan waar ik mee werk. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar even serieus. Ik gebruik bijna overal dezelfde waardes voor. (Dus gewoon zo hoog mogelijk) En of de bron nou uit JPN, US of NL komt maakt meestal totaal geen verschil. Het ziet bijna altijd perfect uit. Ook als de framerate of het formaat anders is als normaal. En ik wil ook best wat uploaden naar MEGA om het te bewijzen als je me niet geloofd.
Iedere bron is anders en wat onderzoeken kan soms best wat uitmaken, maar meestal boeit het echt niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar even serieus. Ik gebruik bijna overal dezelfde waardes voor. (Dus gewoon zo hoog mogelijk) En of de bron nou uit JPN, US of NL komt maakt meestal totaal geen verschil. Het ziet bijna altijd perfect uit. Ook als de framerate of het formaat anders is als normaal. En ik wil ook best wat uploaden naar MEGA om het te bewijzen als je me niet geloofd.
Iedere bron is anders en wat onderzoeken kan soms best wat uitmaken, maar meestal boeit het echt niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is gewoon een regel dat je framerates nooit moet veranderen als het niet per se nodig is, en dat is met een reden. Dat jij het persoonlijk niet waarneemt maakt het niet zo dat niemand het ziet. Zelf ben ik er ontzettend gevoelig voor(andere mensen die het niet zien krijg ik het niet/amper uitgelegd wat je dan ziet, sommige zijn me niet dankbaar als ze het daarna ook zien) als er niet vloeiend beeld ontstaat na framerate wisselingen, ook op tv kan ik sommige programma's niet fatsoenlijk kijken omdat ik zie dat er judder in zit. Wellicht de vrager ook, of iemand die de content van de vrager gaat zien. Dus zolang de vrager met Europees(Nederlands) PAL materiaal werkt is er geen enkele maar dan ook geen enkele reden om naar 30/60 fps te gaan van 25/50 fps materiaal. Er is dan alleen maar kans op judder. Lichtstotterend beeld. Japans materiaal is net als Amerikaans materiaal 30/60(29,97/59,94 fps). Dus daar zal er geen probleem zijn. Ze zijn beide NTSC.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf ben ik ook erg audio visueel ingesteld en dat is precies waarom ik zeg wat ik zeg. Ik spreek alleen uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat is jouw ervaring met het 50fps materiaal dat je omzet naar 60fps en naar 50fps? Als dat volgens jou geen verschil maakt, is het dus voor de vrager aan te raden om 50fps te kiezen aangezien sommigen wel het verschil zien. (dit als hij met 50fps bronmateriaal werkt). Dat heet logica (er is alleen maar kans op een negatieve uitkomst als je gaat wisselen van framerate). En ik spreek ook uit ervaring, maar voor deze kwestie hoef je alleen maar logica te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou is het wel een tijdje geleden dat ik met Europees materiaal heb gewerkt, aangezien ik daar heel weinig van heb. Maar Buitenlands materiaal omzetten naar een Europese standaard zie ik geen negatieve veranderingen in. Ookal zou dat zogenaamd niet normaal kunnen, mijn video's zeggen wat anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je 23.97 NTSC naar 25 PAL converteert met de speed-up truc zal je idd geen judder waarnemen. Die komt er dan ook niet in. In bijna alle andere gevallen/methodes zal je judder krijgen die door de een wel en door de ander niet wordt waargenomen. Conclusie: nooit van framerate wisselen als het niet strikt noodzakelijk is. Een voordeel haal je er namelijk nooit uit. Snap je dat stukje logica?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoeld zeker 29.97 frames. Maargoed, ik vond het alleen zo typisch omdat ik gelezen had dat die "speed-up" truc het beeld juist liet stotteren. Maar dat is gewoon niet waar.
Ik heb nu net geprobeerd (voor het eerst in 5 jaar ofzo) een video regio 2 pal direct te rippen naar NTSC formaat. Dat gaat inderdaad niet zo soepeltjes. Dat is dan ook niet aan te raden nee. Maar in mijn eerste post ging het mij ook niet om de framerate, maar gewoon om het soort bestand en het behouden van de kwaliteit van de video.
Persoonlijk zou ik juist niet zo snel kiezen voor MPEG4, juist door de compressie (hoewel deze tegenwoordig in zo'n beetje iedere camcorder zit en dan heet deze AVCHD etc). Ook doordat je met VHS materiaal werkt (SD resolutie, geen HD).
Een DV PAL codec zou mijn eerste keus zijn. Dit is een 25Mbit, MPEG2 variant. Komt erop neer dat je ongeveer 13Gb/uur aan HDD ruimte nodig hebt. MPEG2 heeft meer I-frames in de compressie (I is volledig beeld). Als je later wilt snijden of bewerken dan heb je deze zoveel mogelijk nodig.
Als je met nederlandse opnames werkt moet je ook oppassen voor alles waar 30 of 60 achter staat (slaat op de frames per seconde). Dan gaat hij dus onnodig een aanpassing maken aan je framerate, en je wilt juist je materiaal zo puur mogelijk houden lijkt me. In NL gebruiken we 50i (50 beelden interleaved), of 25P (progressief).
Als je nu ook nog ergens een timebase corrector op de kop kunt tikken voor SD, dan kun je je beelden nog beter inladen. Deze herstelt namelijk (deels, hij kan niet toveren) het signaal van de VHS banden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Maar kies ik dan voor DV PAL, DVCPRO PAL of voor DVCPRO50 PAL? Ik heb direct even gezocht op timebase correctors en ik ben maar een leek op dit gebied en snap er dus erg weinig van. Kan dit ook op een later moment nog als de video's al naar een digitaal formaat zijn overgezet of moet dit juist tijdens dit proces?