Kan er op een stopcontact meer stroom staan dan de andere? PC en telefoon zijn op het zelfde contact gecrasht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Elektronica kan gevoelig zijn voor pieken in het net. Die ontstaan door bv. blikseminslag of door in en uitschakelende zware (veel stroom verbruikende) apparaten zoals wasmachines, drogers, ovens enz. Iedere keer als zo'n apparaat in- of uitschakelt ontstaat er een spanningspiek d.w.z.. dat er eventjes meer dan 230V op het stopcontact staat. Je kunt je elektronische toestellen beschermen door deze aan te sluiten op een overspanningsbeveiliger. Te verkrijgen bij iedere goede elektronicawinkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De lichtnetspanning in Nederland is tegenwoordig 230 volt is ons gezegd. Maar als je in de buurt van een transformatorstation woont kan deze gemakkelijk 238 volt bedragen. En de oudere apparaten die voor 220 volt gemaakt zijn kunnen die 18 volt extra niet hebben en branden dan dus door. Maar op elk stopcontact in je huis staat dezelfde spanning daar ze allemaal met dezelfde ader in de meterkast verbonden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan alleen als de nuldraad wegvalt en de instalatie niet goed is aangesloten ,dan komt er 400 volt op de installatie te staan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
afhankelijk wat er binnen komt van de maatschappij. Eerst dat even controleren (400V of 230V) enkel dan kan er een verschil bestaan in stopcontacten. Anders zijn deze verschillen zo miniem dat een apparaat hier wel zou stuk gaan en op een ander stopcontact niet.