Is een loodaccu van 7,2 ampere beter dan 10 oplaadbare batterijen in serie van 2000mah?

Voor mijn boombox wil ik dit keer een wat minder gewicht. Daarom zag ik dat je aa batterijen(oplaadbaar) hebt van 1,6 v met 1500 mah. Als ik deze nou in serie en parallel schakel zoals hier staat beschreven(http://www.accudienst.nl/h/354-hoe-schakel-je-accus-parallel-in-serie-of-serie-parallel.html) geeft dat dan ook echt als je er 8 neemt 12,8 volt met 12 ah? Of werkt dat niet zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je 8 AA-accu's van 1,6V en 1500 mA in serie zet dan heb je inderdaad 12,8V, maar nog steeds maar 1,5A.
Je zult nog eens 8 van deze serieschakelingen parallel moeten schakelen om 8x1,5=12A te verkrijgen. Dan heb je dus al 64 AA-accu's nodig.
Dan nog het vermogen: Hoe lang houdt jouw bouwsel het vol, vergeleken met een loodaccu?
Een gangbare waarde voor een AA-accu is 2500 mAh.
Dat geldt ook voor onze 8 accu's in serie, alleen dan wel met een hogere spanning.
De 8 parallelle series leveren wel 8 x zoveel: 20.000 mAh = 20 Ah bij 12,8V.
Dat komt al aardig overeen met een niet al te grote loodaccu.
Op grote accu's staat overigens altijd vermeld hoeveel Ah hij kan leveren, dus je kunt het zelf vergelijken.