Zorgt een dimmer voor sluipverbruik?

Als het licht volledig uit is zie ik dat de ledlamp nog een klein beetje licht heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
10 jaar geleden
Zie je dat beetje licht nog steeds als je de stekker eruit haalt? Of, als dat niet kan: zie je dat beetje licht nog steeds als de lamp een paar uur uit heeft gestaan? Sommige lampen hebben namelijk een fosforiserend laagje. Dat laagje licht nog na wanneer de stroom al lang is uitgeschakeld. Dus misschien is er geen sprake van een lekstroompje door jouw dimmer, maar zie je gewoon het nalichten. Op bovenstaande manier kun je zelf eenvoudig ontdekken of het licht dat jij ziet wordt veroorzaakt door dit nalichten of toch door een lekstroompje in de dimmer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om de vaste verlichting dus de stekker eruit trekken is geen mogelijkheid. Na een paar uren is het bijna volledig weg. Als ik de lamp aan en uit doe blijft ze nog een tijdje licht geven. Als ik ze eruit draai stop ze direct met licht geven. Het gaat om een ledlamp en blijkbaar zal er in de transfo nog een klein beetje energie zitten die langzaam opgebruikt word denk ik.
Cryofiel
10 jaar geleden
In dat geval denk ik eerder aan een condensator die nog wat spanning houdt na het uitschakelen.

Het beste antwoord

Ja, en kan een klein lekstroompje lopen en de dimmer verbruikt zelf ook altijd wat energie, ook al staat ie 'uit'.
Maar dat zijn zulke minimale hoeveelheden dat het verwaarloosbaar is, de dimmer blijft een nuttige energiebespaarder.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een dimmer lijkt mij vrij nutteloos aangezien de meeste ledlampen niet krachtiger zijn dan 10 watt en hierdoor in de meeste gevallen al niet bijzonder fel licht geeft.