Zijn er ook oplaadbare penlite-batterijen van 1,5 volt?

Ik vraag dit omdat ik qua oplaadbare batterijen alleen maar 1,2 volt-penlites (AA/LR6) tegenkom. Dit terwijl veel apparaten expliciet om 1,5 volt-batterijen vragen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Een gewone niet herlaadbare batterij is 1,5 Volt per cel.
Een herlaadbare accuutje heeft 1,2 Volt per cel.
Een autoaccu heeft 2 Volt per cel.

Wat u opgeeft AA of LR6 is het type voor wat in de volksmond penlite noemt.
Dat model bestaat dus zowel in gewone batterijen als in herlaadbare.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als een apparaat vermeldt dat het type AA of LR6 1,5 Volt moet zijn mogen die ook gewoon vervangen worden door herlaadbare ook al is hun spanning maar 1,2 Volt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De spanning van een alkaline batterij is afhankelijk van de lading en de belasting en daalt al snel tot rond de 1,2 volt. De spanning van een oplaadbare batterij verandert nauwelijks bij belasting en pas als de accu bijna leeg is. Zeker bij een grote belasting werkt een accu altijd beter. Een accu heeft wel last van zelfontlading, al valt dat bij de nieuwste generatie wel mee.