Hoe kopel je 3 loodaccu's aan elkaar?

Ik heb 3 loodaccu's van 12v / 7 amp.
Nu wil ik deze koppelen zodat ik 24 volt en ?????? amp. krijg.
Is dit mogelijk, en hoe sluit ik dit aan, en hoeveel amp. heb ik dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Elke accu heeft 12 Volt dus moet u er 2 in serie zetten om 24V te bekomen, die derde kan u niet gebruiken.
De totale capaciteit blijft evenwel 7 Ah.

In parallel zou u de 12 Volt behouden maar wel de dubbele capaciteit hebben.

Zie afbeelding.

Toegevoegd na 1 minuut:
De tekening is met een 75Ah batterij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was ik al bang voor dat 3 niet gaat.
Je moet er 2, 4 of een veelvoud hiervan hebben dan gaat het wel... volgens mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U kan er dus in serie zetten dan heeft u 24 V 7 Ah, als u daar nog eens dezelfde opstelling parallel op aansluit blijft de spanning 24 V maar komt er 7 Ah bij dus 14 Ah.
Er wel op letten dat steeds exact dezelfde batterijen gebruikt.
Ik zal een tekening toevoegen met 2x 2 batterijen.

Andere antwoorden (1)

Je kunt ze koppelen door de draden in een doos samen te brengen en dan in een dikkere kabel door laten gaan. Je moet wel regelmatig kijken of er niks fout gaat. Anders ben je de pineut! Plaats dit wel bij vuurvaste dingen zoals staal. Veel succes nog!