Hoe kan ik constant bijhouden hoe vol mijn loodaccu nog is?

Hoe kom ik er op een makkelijke manier achter hoe vol mijn loodaccu nog is. Dit wil ik graag constant kunnen bijhouden zonder gebruik te maken van multimeters en dergelijk. Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een soort van beeper die mij kan waarschuwen wanneer het voltage zakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Er bestaan in de handel modules die de spanning bewaken en schakelen op een vooraf instelbare spanning, met de module in de bron kan u bv een relais aansturen welke op blijft zolang de spanning boven dat ingestelde punt blijft.
Als de spanning onder dat punt komt schakelt de relais af en kan u daar een zoemer of waarschuwingslamp meer aansturen.

U kan ook een simpel schakelingetje maken met 2 LED's welke u continu de status meegeven (zie afbeelding).
Als je D2 samen met de 1K voorschakelweerstand van D2 vervangt door een 12V relais dat in aangetrokken toestand de batterij aan de verbruiker koppelt, dan zal de relais bij een onderspanning (< 12,7V) uitvallen en met een normaal gesloten contact een zoemer aansturen.
T1, D1 en de 1K voorschakelweerstand van D1 kan je dan weglaten.

Een andere mogelijkheid is een digitale uitlezing van de spanning tot op een decade na de komma, zo heet u perfect zicht op de spanning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klein foutje bij de beschrijving? D2 gaat toch aan als V <12 ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk, thanks Paulost.
T1 en T2 gaan sperren <12,7 V waardoor T3 in geleiding gaat en D2 aan komt.
Daardoor moet mij beschrijving ook aangepast worden en zal de relais aantrekken en moet men een normaal open (NO) contact gebruiken om de zoemer aan te sturen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt.