Hoeveel stroom trekken kleine apparaten die je op de sigarettenaanstekeraansluiting aansluit?

Ik wil meerdere apparaten aansluiten op dezelfde sigarettenaanstekeraansluiting. Om te kunnen inschatten of ik de zekering niet zal opblazen, wil ik graag een ruwe indicatie hebben van het stroomverbruik van dergelijke apparaten.

Het gaat om de volgende apparaten:
--  Telefoon (opladen, of opladen en gebruiken tegelijk).
--  Navigatieapparaat.
--  Losse GPS-tracker of GPS-logger.

Hoeveel stroom (Ampère) of vermogen (Watt) verbruiken deze apparaten ruwweg?

Een ruwe indicatie (iets als "een smartphone verbruikt tussen de X en Y Watt") is voldoende.

Cryofiel
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Reken op tien a twintig watt per stuk, dan kun je bij een 16 Amp zekering wel tien van die dingen aansluiten.
Tenminste, wanneer er niet zo'n stroomvreter bij zit als een 220V omvormer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De maximale belasting van een sigarettenaansteker aansluiting in een personen auto is 120 Watt ofwel 10 Ampère. In een vrachtwagen is dat 240 Watt.

Het verbruik van de genoemde apparaten is max. 5 Watt per stuk. Het gaat daarbij alleen om ondersteunende batterij voeding of opladen van kleine batterijen van die apparaten. Dat zijn dus geen noemenswaardige grootheden. Daar kun je gerust een hele trits van aansluiten.