hoe worden de nummers op brandweervoertuigen toegepast

soms zie je van die mega grote letters. word dit in de praktijk gebruikt

Toegevoegd na 59 minuten:
En wat moet ik als burger er mee doen? Weten brandweermensen dat ze in de HL-002A zitten? Wie o wie.... volgens mij is dit allemaal een beetje doorgeschoten en omslachtig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk weten ze dat, ze hebben geen tientallen wagens tot hun beschikking en het zal heus wel ergens groot op hun dashboard staan.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
je weet niet hoe het wordt toegepast, maar vindt het wel doorgeschoten en omslachtig

Het beste antwoord

Op die voertuigen staan mega grote cijfers om vanuit de lucht (helikopter) ondersteuning te kunnen geven.
Alle hulpdiensten zitten op dezelfde radio frequentie en dan kunnen zij vanuit de helikopter roepen naar wagen xxx zodat die weet dat die instructie enkel voor hen bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

D grote cijfers op de wagens zijn een achterhaald systeem en worden langzaam maar zeker afgeschaft.

De nummers waren voor herkenning vanuit de lucht bij een grote inzet, tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van transponders die de exacte locatie doorgeeft aan de commandowagen.

Een hulpverlenings vliegtuig (politie / luchtmacht) kan dan de het voertuig herkennen en dan via de commandowagen waarschuwen voor oprukkend vuur of iets dergelijks, tegenwoordig wordt het tevens gebruikt om de inzet van het voertuig te optimaliseren.

Deze herkenning is een overblijfsel uit de grote bosbrand op de Veluwe in 1976 waarbij door de onherkenbaarheid voertuigen verloren dreigde te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom nu weer twee minnen? Graag hoor ik ook waarom dit antwoord niet waardevol is? Wat is er fout aan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat minnen gedoe is wat ik verafschuw aan GV, ongefundeerd en enkel uit rancune deelt men minnen uit. Het gaat vaak niet ,meer om het juiste antwoord maar om zoveel mogelijk punten te scoren en als je tegen ze in gaat doen ze niets anders dan minnen uitdelen.
De codes worden in de melding via P2000 genoemd zodat de brandweermannen weten welk voertuig moet uitrukken. Op hun pieper en op de lichtkrant in de kazerne zien ze dan of bijv. de autospuit of de duikwagen moet uitrukken (ik noem maar wat). De codes verschillen per regio.
Als burger heb je er niet zo veel aan, tenzij je wilt weten welk voertuig aanrijdt.