Ik heb een elektrisch fornuis en ineens doet de oven het niet meer. Wat kan er aan de hand zijn? Het koken gaat nog steeds prima.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.7K

Het beste antwoord

Als uw fornuis 3 fasig aangesloten is kan u eerst eens de zekeringen nazien.
Indien mogelijk eens de spanning meten op de aansluiting van uw vuur om uit te sluiten of het uw vuur dan wel de voeding is.
Als die spanning (3x230V of 3X 400+ 3X 230) ok is zit het zeker in het vuur.
Als uw vuur 2 fasig aangesloten is dan zit het zeker in uw vuur want anders zou niets werken.
Zowel 2 of 3 fasig is het onderstaande van belang.

Dat kan de schakelaar zijn, dan gaat het lampje oven + opwarmen niet aan.
Indien oven lampje wel aangaat maar opwarmen niet dan is de thermostaat kapot.
Indien beide lampjes wel branden en er is geen verwarming dan kan het een aansluiting zijn die afgebrand is maar dat is weinig waarschijnlijk.
Als uw oven maar één zone heeft dan is, na bovenstaand, de kans groot dat de weerstand onderbroken is.
Als u meerdere zones heeft (boven en onder) die niet opwarmen en de voeding in ok dan kan het in een onderbreking in de bedrading zijn.

In alle gevallen zal u het vuur moeten open maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw reaktie. Voor de duidelijkheid wilde ik nog even zeggen dat het om een pelgrim Elegance EL-64.1 elektrisch fornuis met oven gaat gaat. Het zou inderdaad een zekering kunnen zijn er gaat namelijk helemaal geen lampje van de oven branden. Ik heb inmiddels de achterkant eraf gehaald maar heb geen idee waar de zekering zich bevindt. Weet u dat misschien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die zekering(en) zitten niet in uw fornuis maar in uw stoppenkast.
Hoeveel draden komen er uit de voedingskabel en zijn aangesloten op uw vuur ? Ik zal een afbeelding toevoegen van de diverse aansluitmogelijkheden.
Laat maar eens weten welke bij u van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De afbeelding was zeer duidelijk en e.e.a. is 2 fasig aangesloten. Inmiddels is de bedrading doorgemeten en daar zat inderdaad het probleem. De stekker is er, na iets inkorten van de kabel, opnieuw aangezet en de oven doet het weer. Ontzettend bedankt voor de hulp.

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn datde stekker er niet goed in zit of dat de oven over belast is en te veel elektrische tijd gebruikt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Milaaatje, best uw lessen elektriciteit nog eens overlopen !
Ik geef normaal zelden een min en ga dat nu ook niet doen alhoewel u dit verdient, maar eerst goed nadenken alvorens te antwoorden.