waarom wordt weerstand 240 ohm te heet LM 317T?

SCHEMA VAN SLIPSTREAM TECHNIEK met Lm 317 T ,Tip 34 c ,Tip 42 c.
met weerstanden 0,15 ohm 5watt;1,5 ohm 5watt,240 ohm ,
Regelbare weerstand 5 kohm .
Zogauw naar lager voltage wordt gedraaid doet zich dit probleem voor.
Wat gaat er fout?

Toegevoegd na 7 uur:
Wat moet ik nu wijzigen of wat is er niet goed aangesloten?
Het is toch een bekend schema,lijkt me.
Dus zoek ik een oplossing!
Bij voorbaat mijn dank,
Kwatta

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt geen linkje bijgevoegd naar het Slipstream schema, maar ik vermoed dat het die is uit de link die ik hieronder heb staan.

Die LM317T is een spanningsregelaar, waarbij je de spanning instelt door de verhouding tussen R3 en P1. Over R3 valt per definitie 1,25 Volt (zo werkt dat IC), dus op basis van de verschillende spanningsniveau's kun je zo uitrekenen welke stroom er gaat lopen. Een laag voltage bereik je door P1 heel laag te draaien. Daardoor gaat er een grote stroom lopen (P1+P3 hebben dan samen immers weinig weerstand), die loopt ook door R3. Ergo: hitte.