Weet iemand wat dit is? Op de achterkant van een PCB waarop een LCD verbonden is.

Ik heb de display losgeklikt van de printplaat, die is daar wit (waarom??)
Als ik die printplaat omplooi zie ik op de achterkant deze rare zwarte bol van metaal denkik, waarvoor dient die?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de zwarte bol is alles geprogrammeerd (kan je niet veranderen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt! moest gewoon de functie weten

Het beste antwoord

Zoals jjjgroot al zegt is dit een ic (chip). Aanvulling op dit antwoord: uit kostenoverweging heeft men de chip rechtstreeks op de printplaat geplakt en aangesloten, daarna afgedekt met een isolerende kunststof. Bij grote aantallen is dit voordeliger dan een chip in eigen behuizing op een printplaat te solderen, een nadeel is wel dat bij een defecte chip de hele printplaat onbruikbaar wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar zit een IC onder, of te wel een computerchip, in dit geval voor de aansturing van je display. Het is zo gemaakt om ruimte te besparen.