Hoe kun je de werking van een afstandsbediening aantonen met een LED? Met welke led doe je dit dan het best?

Een tv-toestel bv. ontvangt een infraroodsignaal van de afstandsbediening.

Een led straalt fotonen uit met een bepaalde energie, deze energie is groter dan de infraroodstralen aangezien ze een grotere golflengte hebben. Maar hoe toon je dan de werking van een afstandsbediening aan met een led?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is verwarrend. De werking van een afstandsbediening kan je aantonen door hem te gebruiken met een TV (die er bij hoort). Je drukt op een knop, de tv doet wat jij wilt; werking aangetoond. Leg eens stap voor stap uit wat je wil, wat je denkt etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je met een led een afstandsbediening veranderen? Dus ik wil met een led mijn tv besturen (ook al is het maar 1 ding dat ik kan doen bv. enkel volume verhogen)

Het beste antwoord

U zou een LED kunnen in serie zetten die zichtbaar licht uitstraalt maar dan kan zomaar.
In serie met de huidige LED zit een weerstand en die zal moeten aangepast (minder Ohm) om alles nog normaal te laten werken.
De waarde van die weerstand kan u berekenen met bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als je wilt aantonen dat de led infrarood licht uitzend, moet je een een videocamera richten op het ledje van de AB als er een knop wordt ingedrukt. Met name de oudere modellen tonen een dan een helder witte lichtbron. De nieuwste en duurdere camera's hebben een filter ingebouwd gekregen, waardoor dit effect teniet gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik en is niet mijn vraag, de vraag is eerder, kun je met behulp van een led een afstandsbediening nabootsen? Al is het maar 1 toets van een afstandsbediening.
Alle sensoren van digitale camera's zijn gevoelig voor infrarood en hebben daarom een filter geplaatst voor de sensor. Mer een camera in een telefoon kun je even een foto maken van de led in de afstandsbediening en bij de camera mijn foon zie je dan een violet schijnsel uit de led komen met de werkende afstandsbediening ingedrukt. Pak dus even een werkende afstandsbediening, een smartfoon of digitale camera erbij en maak foto's met afstandsbediening ingedrukt en niet ingedrukt.