Is het stroom gebruik van een 230 v motor het zelfde als één van 400 v. ?

Ik bedoel natuurlijk met dezelfde capaciteit , bv. een 230 v motor van 1 kw en één van 1 kw maar dan 400 v.
Of maak het niets uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Neen zeker niet, de stroom is 1,73 keer (vierkantswortel 3) minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal de vraag anders stellen want ik begrijp er nog niks van.
motor 1: 230 volt van bv. 1000 watt. (1 kw)
motor 2: 400 volt van bv. 1000 watt. (1 kw)
toerental van beide motoren gelijk en onbelast. Welke van de 2 gebruikt het meeste stroom?
Of is het gelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor 1,1 kW is dit 4,6 Ampère op 230 Volt en 2,6 Ampère op 400 Volt.
Dit is wel voor draaistroommoteren met een typisch kooianker en op drijfkracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is een krachtstroom motor voordeliger in gebruik dan een 230 volt motor (zelfde type)?
En hoe zit het dan met een koolborstel motor (230 volt) met het zelfde vermogen? Sorry voor de misschien wel domme vragen maar ik leer graag.
Ik heb nu de tijd "pas met vroegpensioen"
Jaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw redenering klopt niet want beide motoren zullen 1,1 kW verbruiken dus 1,1 kWh na 1 uur en als de kWh prijs dezelfde is zal de kost ook gelijk zijn.
Het enige voordeel is dat u voor grotere vermogens een dunnere kabel kunt gebruiken en zo de prijs (eenmalig) kunt drukken.
Voor deze lage vermogens maakt het niet veel uit, in het voorbeeld van 1,1 kW zou u een 1,5 mm² kunnen gebruiken. Een koolborstelmotor op wisselspanning heeft een veel slechter rendement en zal daardoor alleen al veel duurder uitkomen, om nog maar niet te spreken over het onderhoud door verslijten van de borstels en het vuil van koolborstels door afgesleten koolstof.
Trouwens, behalve in een of andere verloren gelopen stofzuiger of koffiemolen zal u die nog nauwelijks vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het begrepen heel erg bedankt voor de moeite.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed uitgelegd.

Andere antwoorden (1)

Voor het (afgenomen) vermogen geldt:

P = U . I

P vermogen in Watt
U spanning in Volt
I stroom in Ampere

Dus bij hetzelfde vermogen heb je bij een hoger spanning een kleinere stroom.

Als je het geleverde vermogen bedoelt, moet je verder nog rekening houden met het rendement.