is de rubber lucht die van mijn lichtslang komt schadelijk?

Ik heb een lichtslang in mijn kamer hangen en daar komt een penetrante plastic/rubber geur vanaf.Is dit schadelijk voor mijn gezondheid en gaat de geur nog weg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Die lichtslang is niet gemaakt van rubber maar van plastic. Plastic is normaal hard, dat deze rubberachtige eigenschappen kreeg is te danken aan weekmakers. En dát is nu precies wat je ruikt. Weekmakers, oftewel ftalaten. Of die schadelijk zijn? Nou, je hebt alle redenen om je enigszins zorgen te maken. Er zijn onderzoeken die wijzen op een gezondheidsrisico. Waaronder een onderzoek uit 2005, daaruit bleek een sterke indicatie dat het gebruik van weekmakers leidt tot genitale abnormaliteiten bij jongens.
We worden trouwens in grote getale omringd door deze weekmakers, je vind ze o.a. in speelgoed, auto's douchegordijnen et cetera.
Je kunt het loslaten want waarschijnlijk loop je slechts beperkt risico maar tegelijkertijd kun je je afvragen of slapen in zo'n lucht nu wel een goed idee is.
Succes met je keuze.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB: het eerder genoemde gezondheidsrisico ontstond met name door sabbelen. Ik neem aan dat je niet op je lichtslang sabbelt ;)
Maar evengoed: door de verhoogde temperatuur onstaan er misschien weer nieuwe risico's, daarover is misschien nu nog niets bekend maar wie weet?