Hoeveel ampere nodig voor mijn 70watt speakers op een camping ?

Hoeveel ampere heb ik nodig op de camping voor mijn 70 watt speakers + mobieltjes opladen etc.

Toegevoegd na 40 seconden:
voor 1 week

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Zoals ampere zegt komt er een hoop meer kijken bij het berekenen van de stroom die verbruikt wordt dan p=u*i.
Sterker nog zelfs ampere mist nog een paar punten. Je moet niet vergeten dat de transistoren in de eindversterker van je versterker ook een hoop energie verstoken wat wordt omgezet in warmte.

Uit de informatie die jij hier geeft kunnen we eigenlijk geen antwoord geven op de vraag "hoeveel stroom er wordt gebruikt."
Dit komt doordat er een hoop soorten versterkers bestaan.
Klasse A, B, AB, C, D

Toch kan ik je vertellen dat wanneer je beschikt over 230V 6A je een vermogen hebt van 230*6 dit is 1380watt.
Een versterker van 1380W is een aardig beest. Je kan er dus van uitgaan dat de camping makkelijk aan je eisen kan voldoen.

Gr,

Jeroen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je goede aanvulling. UT technische natuurkunde

Andere antwoorden (4)

Ligt eraan op hoeveel volt hij loopt. P=u x i
p= wattage
u= voltage
I= ampere
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je afvraagt of de stroomaansluiting op een camping zwaar genoeg is, dan zit dat wel goed, met het stroomverbruik dat je in je vraag omschrijft.
Een standaard aansluiting is namelijk 6 Ampere. Bij 220 Volt levert dat dus een vermogen van maximaal 1320 Watt.
Jouw versterker van 2x70 Watt output zal hooguit 280 Watt verbruiken (minder dan 1,3 Ampere), zodat er dan nog zo'n 1040 Watt overblijft voor andere dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er even vanuit dat je speakers 230 volt gebruiken en 70 watt verbruiken je zou dan op een stroom uit komen 305 mA I = P / U dus I = 70 Watt Delen door 230 Volt komt dus neer op 0.3 Ampere. voor het laden van een mobieltje verbruik je nog geen 100mA. als je het zeer grof aanhoud heb je aan 1 Ampere meer dan voldoende
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even oppassen. Een luidspreker is geen gloeilamp. Je kunt niet zo even de stroom uitrekenen met de Wet van Ohm. (U=I*R)

Het vermogen van een speaker wordt uitgedrukt in RMS, de limiet van het thermisch vermogen voor de luidspreker. Dit moet gelijk of hoger zijn aan het vermogen van de eindtrap. (a sin 2*pi*f*t)

De versterker moet dat vermogen ook onvervormd aan de speaker kunnen leveren.
Dat gaat nog wel eens fout als de versterker heel hard wordt gezet: hij kan dan instabiel worden het signaal vervormen. Deze vervorming (clipping) is heel schadelijk voor de luidspreker. Hierdoor kan de tweeter (de speaker voor de hoge tonen) onherstelbaar beschadigen.

Dit is heel wat anders dan het opgenomen vermogen van de versterker die je in het stopcontact steekt. Ik ben en beetje bang dat je hier door een onduidelijke (technische) vraagstelling flink de mist in kunt gaan.