waarom geeft onze dvd aan dat er geen schijf inzit, terwijl dat wel zo is?

Sinds gister doet onze DVD opeens erg vreemd.

Als we geen dvd in het apparaat hebben geeft hij aan: "Controleer disk"

Als we er een dvd indoen krijgen we de melding: "Geen schrijf"

Weet iemand wat we hiermee moeten? We willen graag eerst zelf voor een oplossing kijken, voordat we weer tientallen euro's uitgeven aan iets wat we misschien zelf/met hulp konden oplossen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat om het merk LG, het is een video en dvd in 1.

De artikelcode is: RC388P

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote kans op een beschadigde/kapotte lezer. Meestal het repareren niet waard aangezien een speler 3 tientjes kost. Een BR nog maar 6 tientjes. Wat je nog even kan proberen is zo'n laserschoonmaakkit, maar veel kans van slagen zal het niet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een VHS/DVD recorder is misschien nog wel het repareren waard aangezien die 200 eu kosten. Maar ik neem aan dat je de meeste belangrijke videobanden ondertussen overgezet hebt naar DVD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De DVD is pas 2 jaar oud, maar hoe gebeurd zoiets? dat de laser het opeens begeeft?

Antwoorden (3)

als hij zelf is gebrandt kan het zijn dat hij niet goed erop staat en geeft dan aan dat er geen dvd in zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, we hebben allerlei soorten dvd's erin gedaan. Zelf pas gekochte (lege disks) en zelfs daarop geeft hij aan: Geen schrijf.
Ok, je maakt dus geen fout in je omschrijving? Dus echt 'controleer disk' wanneer er niets in zit, en 'geen schijf' (of staat er echt 'schrijf') wanneer er wel een DVD in zit? Andersom zou namelijk logischer zijn.

Wat doet hij als je een andere DVD of een CD erin doet?

Als hij die ook niet leest, is het apparaat gewoon kapot, wellicht iets met de sensor. Ik weet niet of het nog zin heeft om dat te laten repareren met het oog op de kosten van bluray-spelers tegenwoordig. Voor je VHS-tapes zou je een degelijke JVC ergens vandaan kunnen halen die het nog 20 jaar zou blijven doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses, typefouten zijn menselijk maar er staat geen schijf. We hebben meerdere DVD's erin geprobeerd en het blijf hetzelfde aangeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk zijn typefouten menselijk. Maar het is nu even van belang. 'geen schrijf' zou bijv. kunnen wijzen op een situatie dat de DVD-speler wel een DVD ziet, maar geen schrijf-data. En hoe zit het met 'controleer disk' en 'geen disk'? Dat had je niet omgedraaid? Normaal zou je zeggen dat je 'geen disk' zou krijgen wanneer er geen disk aanwezig is en 'controleer disk' wanneer er een onleesbare DVD of CD in zit.
Probeer eens met een kuis CD een paar maal om de lens zuiver te maken.
Als dat niet helpt moet u eens via Windows Verkenner rechts klikken op uw DVD letter (in mijn geval de E:// - drive,) en daar kan u bij "Hardware" zie of daar staat "Dit apparaat werkt correct", zo ja dan is uw driver en controller van uw DVD-RW ok en zit de fout in uw toestel zelf. Als het niet helpt met de kuis CD dan zal die moeten vervangen worden.
Als die vervangen moet worden kan u best eens kijken bij Directrpelace.nl want die zijn bij mijn weten een stuk goedkoper en hebben een zeer correcte service.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ik snap hier niets van? Het gaat om een dvd/video speler in 1, en als ik zo naar dit plaatje kijk gaat dit over de computer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, maar dat was mij eerst niet duidelijk.
Dan toch maar eens proberen met een kuis-CD.