Hoe lang gaat de accu van mijn boot mee als ik tv kijk en de spotjes aan heb?

De boot is voorzien van twee nieuwe accu's van beide elk 120AH.
De verlichting bestaat uit ongeveer 10 spotjes en de tv is een LCD TV met daaraan een omvormer van 250WATT.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Het verbruik van de omvormer is maximaal 250 Watt. Met alleen de aangesloten LCD TV zal dit verbruik afhankelijk van de LCD TV ongeveer 100 Watt zijn.
120AH betekent dat de accu zijn spanning afgeeft van 120 Ampere, 1 uur lang en dan nog 10 Volt poolspanning heeft (een accu voor langere tijd lager dan 10 Volt bewaren of gebruiken loopt schade op aan de accucellen).

Een rekensommetje geeft dan een stroomafname van 120 Watt / 12 Volt = 10 Ampere. De Accu zal dan 120Ah/10A = 12 uur mee gaan. 2 Accu's parallel geeft 2x12 = 24 uur lang de benodigde spanning en stroom.

Toegevoegd na 13 minuten:
In mijn rekenvoorbeeld heb ik met 2 spotjes van 10W gerekend. Bij 10 spotjes zal het verbruik 100 + 100 = 200W zijn. 200/12=16,7A.
De accuduur wordt dan 120Ah / 16,7A = 7,2 uur. Bij twee accu's 14,4 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zit je wel zonder spotjes tv te kijken. ;-)
240 Ah bij 12 V geeft 2880 Wh.
Rekenvoorbeeld: het totale verbruik van 10 spotjes van 30 W en de tv via de omvormer (ongeveer 80 watt als de omvormer een goed rendement heeft) geeft een totaal aangesloten vermogen van 380 W. 2880/380=7,58 uur.
Let wel, dit is een benadering, de gegeven capaciteit van de accu's is afhankelijk van temperatuur en ouderdom. Bovendien zal de omvormer waarschijnlijk stoppen als de spanning iets te laag wordt: je hebt dan 10 zwak brandende spotjes en geen tv meer.
Een paar tips: gebruik led-spotjes, die zijn véél zuiniger dan halogeen, koop bovendien een tv die rechtstreeks op 12 V gevoed kan worden, je hebt dan geen verlies door de omvormer.
Ik gebruik zelf in mijn vrachtwagen een lcd-tv die ik in de winkel uitgezocht heb waar een losse 230 naar 12 V adapter bij zat. Zonder adapter direct op accu aan te sluiten.