Maakt het IP uit voor een stekker?

Ik vond een kerstverlichting bij ons op zolder, maar er zit een heel klein stekkertje bij. Toen zocht ik naar een transformer. Die vond ik maar op de doos van het licht staat IP44, op de transformer staat IP22. Maakt dit verschil? Moet ik beslist een IP44 stekker hebben?

Toegevoegd na 30 minuten:
Hij is voor binnen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De ip codes zijn alleen om aan te geven of het voor binnen of buitengebruik is.
Dit ivm. weersbestendigheid (water).
Als het voltage en vermogen van de adapter overeenkomt kun je deze gewoon gebruiken. Ik hoop voor je dat er nog een wit labeltje aan de lampjes zit anders is dit moeilijk te controleren. Bij led verlichting ook letten op de polariteit (plus & min)

Toegevoegd na 24 minuten:
ter verduidelijking. De ip codes zijn euronorm veiligheidscodes.
ip 22 = veilig om aan te raken.
ip 44= spatwaterdicht (regenbestendig)