Wat bedoelt men met metingen onder hoge spanning op elektriciteitkabel?

Brief in bus met deze tekst: Er zijn problemen op de voedingskabel van uw elektriciteitsaansluiting. Om dit op te lossen zullen wij metingen doen onder hoge spanning op deze kabel uitvoeren. Daarom is het van groot belang dat alle aansluitingen van het net afgekoppeld worden(=hoofdschakelaar afschakelen).
Stel dat ik het vergeet kan er dan brand ontstaan? Iedereen in de straat moet een briefje voor het raam hangen dat men zijn hoofdschakelaar heeft uitgezet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het klinkt mij in de oren alsof de energie maatschappij het idee heeft dat er spanning weg lekt uit de voedingskabel van de elektriciteitsaansluiting. M.a.w. ze vertrouwen de isolatie ervan niet meer.

Dat is voor hen reden om deze isolatie te testen.

Dat testen lukt niet met de 230V die normaal op de kabel staat. Zij sluiten dus meetapparatuur aan die (kortstondig) een veel hogere spanning genereert. Die hogere spanning maakt het voor meetapparatuur mogelijk de isolatiewaarde van de kabel te meten.

Zo'n kabel kan daar wel tegen. De apparatuur in de huizen echter niet. Met name elektronica is zeer gevoelig voor te hoge spanningen. Ook al is het maar een kortstondige spanningspiek menig elektronisch apparaat zal stuk gaan.

De kans op brand is niet groot aangezien er wel een hoge spanning wordt gegenereerd, maar (waarschijnlijk) niet al te veel vermogen.

Toch is het vervelend te moeten ontdekken dat de radio, de TV, de computer allemaal stuk zijn.

Dit kan voorkomen worden door ze van het net af te halen. Dan kan de spanningspiek ze niet bereiken en is de apparatuur veilig.

Vandaar het advies de hoofdschakelaar uit te zetten. Dan weet je zeker dat elk apparaat van het net, en dus veilig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het zeer informatieve antwoord. +1

Andere antwoorden (1)

Betekent dat de hoogspanningskabels worden doorgemeten (niet die aan een mast hangen, maar die van de wijkcentrale naar jouw stoppenkast gaat).

Neen, er kan niks in de fik vliegen als je de hoofdschakelaar uitzet. Bovendien mocht er wat gebeuren, is alles VóóR jouw stoppenkast voor rekening van de energietoeleverancier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kabels in de straat voeren geen hoogspanning maar gewoon 3x 230 V. Ze kunnen wel een hoge stroom voeren.