Hoe sturen de Amerikanen de lichtshows in hun tuin aan?

Iedereen kent ze wel, de Amerikanen met hun kerst verlichte huizen. Nu vraag ik mij af, met welk product wordt dit aangestuurd? Ik heb al zitten denken met DMX Dimmerpacks maar dat wordt veel te duur. Zijn hier gewoon bepaalde producten voor te koop die hier speciaal voor gemaakt zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar DAAR liggen amerikanen niet zo wakker van. En Nederlanders zo te zien ook steeds minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb een aantal producten gevonden speciaal voor lichtshows, maar wonderbaarlijk genoeg kosten die nog meer dan gewone dimmerpacks.

Het beste antwoord

Als budgetversie dan!

Ben je bereid wat te solderen, en tijd te besteden aan programmeren, elektronica ontwerpjes online te zoeken waardoor je met een microcontroller een grotere belasting kan schakelen?

Dan is een simpele Arduino - microcontroller al een goede beginstap! (en echt alle info is online te vinden)

Kijk bijvoorbeeld eens op onderstaande (eerste) link,
ze hebben een "rainbowduino" waarmee je gelijk al 192 LEDs kan aansturen (of 64 RGB LEDs)!
Die losse rainbow-duino's zijn goedkoop (18 euro), koppelbaar, en kunnen met elkaar communiceren.

Een spanning die een LED aanschakelt is met relatief simpele elektronica te converteren naar een schakelaar die een hele rij lampjes, ledjes of EL wire kan aansturen.
Het vergt echter nogal wat inspanning om dit allemaal voor elkaar te krijgen,
en het zal je deze kerst zeker niet meer lukken....
(de rainbowduino's zijn nml uitverkocht! Waarschijnlijk voor soortgelijke projecten)

Toegevoegd na 5 dagen:
nog even een voorbeeldje van zo'n goedkope oplossing toegevoegd.
http://chivalrytimberz.wordpress.com/2012/12/03/pi-lights/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gebeurt gewoon met dmx gestuurde dimmers en switchpacks .
Veel van de bekende YouTube filmpjes zijn ook lichtontwerpers dus die trekken wat uit de loods